fredag 12 februari 2010

Taket är färdigmålat...

...och listerna upptill är också målade. J och jag målade igår kväll och svärfar hjälpte oss med lager två idag. Självklart tog färgen slut mitt i alltihop, men det fixade svärfar det också. Det hade varit lite svårt för oss att hinna med det idag eftersom Elsa fick stanna hemma från dagis och jag var iväg större delen av dagen. Vi tackar så hemskt mycket för hjälpen, nu kan vi börja täcka väggarna med renoveringstapet på söndag om vi har tur. Och så hoppas vi på att börja måla väggarna på måndag - om vi kan enas om färgen först...
Vi är överens om att vi INTE vill ha ett helt vitt kök. Både J och jag är smått allergiska mot alla vita hem som man alltid ser i alla inredningstidningar. För ett tag sedan satt J och tittade på någon inredningsartikel i en tidning och kommenterade att t o m hunden var vit. Det är inte så att vi inte tycker om vitt, men måste ALLT vara vitt? Golv, väggar, tak, soffa, skåp, textilier och så hunden då... Vi har vita skåpsluckor, vitt kylskåp och vitt tak i köket, det får räcka. Jag är inne på en bassäng-turkos färg på väggarna. J är skeptisk. Men jag är övertygad om att det blir fantastiskt bra. :-)


Apropå köksluckor, härom dagen stod jag i köket och suckade över kaoset som råder och över våra tråkiga skåpsluckor. Då slog det mig att man kanske kan byta ut handtagen och på så sätt få det att se lite bättre ut. De nuvarande handtagen är gräsliga, tycker vi. Det visade sig att det inte var direkt billigt med nya handtag. 19 kr st var väl det billigaste allternativet. Vi behöver 18 st handtag... Vår lågbudgetrenovering börjar svaja. Sen kom jag på att om vi investerar i nya handtag kan vi ju ha dem till det nya köket sedan. Jättebra.

Kollade handtag på JULA idag, men de jag hade spanat in hade inte kommit in i butiken än. Kommer någon gång i mars. Så länge ville inte jag vänta. Så jag handlade handtag på MAXI istället. Råkade få syn på några handtag där på deras fyndtorg. 2-pack för 20 spänn! Och de påminde dessutom om dem jag hade tänkt mig från början. Då kändes det som om det var meningen att vi skulle byta handtag. Och när vi provade att skruva dit ett på en av luckorna blev vi ännu mer övertygade. Nu vill man ju fixa alla handtagen på direkten, men vi får allt hia oss till luckorna är grundligt rengjorda i all fall.

Ni kan ju fundera på vilket som är det nya handtaget... Finns säkert någon som tycker att de gamla handtagen är snygga, eller vad säger du Tessan? ;-)

1 kommentar:

Tessan sa...

Nej, här är vi överens! ;) Jag betackar mig för de gamla...