söndag 21 februari 2010

Lördagsjobb

Mer snö och ännu en effektiv dag, trots att det började väldigt segt för min del. Var trött efter fredagens framfart så det tog ett tag att komma igång. J var ute och körde väck 1 dm snö med snöslungan och lite senare var jag uppe på altantaket och skottade ner snön därifrån. Det kändes som om taket drog en lättnadens suck. 30 cm hårt packad snö toppad med blötsnö väger en del. Sen fick jag skotta trappan på baksidan också, sjukt jobbigt.

Svärfar kom hit och hjälpte J att ta bort mattorna i köket så nu är det obehandlade trägolvet i dagern. Framför spisen och diskbänken låg det klinkers. Vilken otrolig skillnad det blev på ljuset i köket. Vi ska lägga ett billkigt laminatgolv över, trägolvet tar vi kanske fram sen när vi gör hall av köket (om hundra år...). Vi kom fram till att detta blir det enklaste och billigaste alternativet just nu. På kvällen målade jag resten av väggarna turkosa.

Efter all tråkig snöskottning kände jag att jag måste göra något kul också, så jag gjorde en snöfågel på snöhögen utanför köksfönstret. Det är ju sånt man ska göra på vintern. Gud så kul! Och kan ni tänka er att denna lilla (eller stora) fågel gjorde att Elsa ville gå ut frivilligt. Hon har konsekvent vägrat att vara ute och leka så länge det har varit snö, bortsett från när den första snön föll. Hon fryser och kan inte röra sig som hon vill så då vill hon inte vara ute. Men denna dagen ville hon ut och titta på fågeln. Och sedan blev det kälkåkning också och hon ville INTE åka hem. Vi var ute jättelänge. Fantastiskt mysigt.

Uppe på snöhögen.

Kälke


Vintertjejen i min gamla mössa.

Under dagens lopp blev det två snöfåglar, en minikanin och en snölykta...

...och en lite större kanin...

...och en isbjörn.
Helst hade jag velat göra en hel djurpark i trädgården, det hade ju varit helt suveränt. Då kan man ju ha nytta av all snö istället. Tyvärr räckte inte tiden till det.









1 kommentar:

Marielle sa...

Åh vad fint det blir i köket! Superhärlig färg! Gillade bilderna när Elsa var med och målade... =) Och vilken snökonstnär du är! Snygga djur. =)