lördag 30 januari 2010

Shop till you drop

Igår hade jag en renodlad shoppingdag. Lämnade Elsa på dagis vid 9-tiden och åkte därefter direkt in mot den stora staden. Skulle bara handla lite mat på Coop först, men det tog lite längre tid än vad jag hade tänkt mig för de hade 75 % rea på skor och kläder. Köpte ett par innetofflor, ett par gympaskor och ett par vinterstövlar till Elsa och lite tröjor för en spottstyver. Egentligen borde man ju köpa mer skor när det är så billigt, men det är svårt att veta hur mycket hennes fötter växer framöver. Det blir ju inget bra om gympaskorna passar mitt i vintern och stövlarna mitt i sommaren.

Sen blev det en vända in till stan där jag systematiskt betade av alla affärer som kom i min väg. För en gångs skull kändes det roligt att shoppa, dels för att jag hittade en massa saker på rea både till Elsa och mig själv, men sen kände jag mig inte stressad för en gångs skull. Jag var tvungen att vara hemma senast kl 18.00 för då skulle J ha jouren. Och så började jag shoppingen i stan med att käka lunch. Det visade sig vara ett smart drag, man orkar mycket mer då.

När 3 timmars parkeringstid var till ända i staden styrde jag mot nästa stad, Hansa City, och tog en snabbtur på IKEA och därefter Modehuset. Sedan orkade jag inte mer. Man är ju inte van vid sånt här längre...

På kvällen roade jag mig med att räkna ihop alla billiga inköp. Vi kunde konstatera att allt jag hade köpt till Elsa gick på mindre än om jag hade köpt hennes vinterstövlar till fullpris. Och då köpte jag ju som sagt köpt 3 par skor/stövlar, 4 tröjor, 1 tunika, 1 kofta, 1 pyjamas och 2 par byxor. Totalsumma ca 530 kr. Stövlarna hade kostat 550 kr fullpris. Helt sjukt, fast sjukt bra då.
Inköpen till mig blev lite dyrare, men med tanke på att jag i stort sett aldrig hittar något till mig själv gör det ju inget om jag shoppar loss 1-2 gånger om året. Köpte bl a såna där tråkiga saker som mascara, strumpor, trosor och BH, men ack så nödvändiga. Hatar att köpa BH för det finns nästan ALDRIG någon som sitter bra på mig. Jo, kanske den som kostar 600 spänn, men den köper jag inte. Och varje gång jag ska köpa mascara blir jag förbannad. Varför kostar mascara så sjukt mycket? Vad är det man betalar för egentligen? En liten borste och ett par ml färg i en förpackning, hur mycket kan det kosta att producera? Kan vi inte starta ett uppror? (Dagens i-landsproblem...) Morr!

Men jag var väldigt nöjd med dagens shopping. Elsa hade julafton när jag kom hem och ställde alla kassar på köksgolvet. Rota, riva, "E de´?", "Elsas tröja!", "Öppna!". Det var kaos i köket efter 5 sekunder. J blev inte lottlös. Han fick en pyjamas, visserligen för stor så vi fick byta, men han var inte bortglömd. Herrn i huset har gått och blivit väldigt frusen av sig när det är läggdags nämligen. Jag å andra sidan fryser i stort sett konstant nu. Skulle kunna tänka mig att bo i mina termobyxor ända till våren.

Inga kommentarer: