måndag 18 januari 2010

Sämre...

Jag vill inte vara med längre. Jag hatar kräksjukan. Idag har Elsa varit superlös i magen hela dagen, men på kräkfronten var det lugnt ända fram till ikväll. Då satt vi i soffan i vardagsrummet och Elsa skulle dricka lite välling. Då hände något, jag märkte att hon nog inte mådde bra och bad J komma med en hink snabbt. Trots att jag hade hinken i handen hann jag inte med och det hamnade blåbärssoppekräk på Elsa, mig, soffan, den vita ryamattan och det vitsåpade trägolvet. Kunde man sitta på ett sämre ställe, eller? Någon som har några bra tips om hir man får bort blåbärsfläckar från trägolv?

Elsa blev lite ledsen, men det var nog jag som skrämde henne när jag skrek "Shit!". Stackars liten. Men efteråt var hon pigg som en spigg och "hjälpte till" att städa. Undrar om det var den hemmagjorda blåbärssoppan som inte föll i god jord i hennes mage? Tänkte att den skulle hjälpa hennes lösa mage. Fast hon klagade visserligen över ont i magen innan hon drack soppan. Annars har hon fått i sig 1,5 dl välling i omgångar idag och fått behålla det. Vad ska man göra nu? Låta sitt barn svälta? Hon är ju hungrig, men vad kan jag ge henne? Jag känner verkligen för att springa härifrån och inte komma tillbaka förrän hon mår bra, så mycket hatar jag kräksjukan. Men det gör jag ju inte. Imorgon jobbar J dag och jag lär vara ett nervvrak hela dagen för det är rätt tufft att vara själv i såna här situationer. Vet inte hur jag hade rett ut blåbärssoppesituationen idag om inte J hade varit hemma.

Och det är såååå segt att vara hemma hela tiden. Man kan ju inte direkt bjuda hem någon heller. Än så länge leker Elsa snällt här hemma, men hon lär väl också tröttna snart. Suck. Och J jobbar dessutom extra mycket den här veckan. Suck, suck, suck.

3 kommentarer:

Marielle sa...

Fy och fy och fy!! Förstår din bävan över morgondagen, det är verkligen inte roligt att vara hemma med sjukt barn, och när sjukdomen dessutom är magsjuka så är det förjävligt! Eller kan vara i alla fall. När Miranda var magsjuk ville hon inte äta knappt nåt utan fick äta den som hon överhuvudtaget petade i sig. Det blev frysta jordgubbar mest, luktade i alla fall gott när de kom upp igen... Hoppas igen att hon blir piggare snabbt och att du o Jocke slipper det! Och jag hoppas för egen del att det inte börjat gå på M´s dagis!

Tessan sa...

Lite tips för magen: Vitt bröd utan pålägg (ev lite smör), blåbärspuré (Stella älskar den i barnmatsburk), naturella makaroner, nyponsoppa, majsvälling, smörgåsrån. Detta var sånt vi fick i Stella och som för det mesta stannade i magen. Stora kramar idag också!!

Donna Carran sa...

Tusen tack för tipsen.