fredag 8 januari 2010

Flaskkork och limstift

Idag var det dags för dagis igen. Skönt, tyckte nog både Elsa och jag. Känns som om vi har varit lite isolerade här ute ett tag nu. Vi skulle åkt till stan igår, men det snöade så rackarns hela tiden, så jag vågade inte ge mig iväg, vilket nog inte var helt oklokt, med tanke på alla olyckor som hände i trafiken igår. J jobbade igår och fick åka på en olycka i Tvärskog där en man omkom efter att ha frontalkrockat med en tankbil som dessutom välte i diket. Usch. Jag förstår inte hur de klarar av det.

Elsa var inte helt omöjlig att få iväg till dagis, hon vägrade visserligen att ta på sig först, men vi hällde i henne i termbyxorna under högljudda protester, sen var det lugnt. Lämningen fungerade smärtfritt, ingen panik trots kramar av kompisarna när vi kom in i tamburen. Hon verkade ganska nöjd efter dagis också och det känns ju extra bra.

Efter middagen satt Elsa i mitt knä och drack fruktsmothie, som jag hade köpt på Lidl. Dessa små flaskor har en ganska stor, platt kork, ca 5 cm i diameter. Den stoppade hon in i munnen. J såg det och sa till henne direkt, men vad hjälpte det när den redan var inne i munnen. Hon fick inte ut den själv och innan jag fick tag i den hade hon klökts ett antal gånger. Det kändes som en evighet innan jag fick bort den, men antagligen tog det inte många sekunder. UNGE!!! Jag sa till henne efteråt att hon måste lova mamma att aldrig göra så igen. En minut senare sitter hon på golvet med flaskan och stoppar in den i munnen istället för det låter ju så roligt när man försöker prata då... Puh!

Kvällen avslutades med ett bad för Elsas del, att använda limstift som ansiktskräm är inte att rekommendera... När J kom upp var hon färdigbadad och talade glatt om för honom: "Elsa nakenfis" varpå hon lägger av en riktigt brakare när hon skuttar förbi honom. J kunde ju inte annat än att hålla med.
Innan vi lyckades ta oss ut från badrummet hade Elsa plockat ur alla grejer ur en necessär (innehållandes gummiband, hårspännen mm). Till slut sa hon: "Elsa töka till. Plocka opp. Inte nubbla." Jag hörde mina egna ord som jag så många gånger sagt: "Oj, vad du har stökat till. Nu får vi plocka upp så att vi inte snubblar på sakerna". Ibland verkar det fastna vad man säger. Fast å andra sidan "glömmer" hon snabbt.

Inga kommentarer: