fredag 15 januari 2010

Influensavaccin del 2

Dumma influensaspruta. Känner mig som en hemsk mor. Elsa fick spruta del 2 i förrgår. Vi hade pratat mycket om det innan, att det sticker till och sen får man plåster och då blir det bra igen. Så var det i alla fall förra gången. Själva sprutan var inga problem att ta, hon sa inte ett pip. Men sen efteråt fick hon ont i benet och hade svårt att gå. Av någon anledning ville hon inte säga att hon hade ont när jag frågade henne. Kanske för att vi har pratat om att det onda försvinner när man sätter på plåstret. Hur som helst, hon var ändå jätteduktig och höll modet uppe resten av dagen och hon kom i säng i vanlig tid.

Vid 22-tiden vaknade hon och var hysteriskt ledsen. Det blev TV-soffan, vilket brukar fungera bra för att lugna henne. Tillslut kunde jag lägga henne i sängen och vi läste några sagor. Efter en stund ville hon "Opp!" igen, men jag sa att vi ska sova nu och då blev hon jätteledsen igen. Hon lugnade sig dock efter en stund och låg och blundade lite. Sen fortsatte hon med "Opp!" och "Ont!" med jämna mellanrum fram till 01-tiden. Då gick hon med på att ligga i min säng, vilket hon vägrat tidigare. Sen körde hon upp ett kaninöra under min näsa (att sniffa på kaninens öra är det bästa hon vet) och vid 1.30-tiden somnade hon äntligen trots otäcka insomningsdrömmar som väckte henne stup i kvarten dessförinnan. Det kändes som om jag hade 30 cm att ligga på och jag vågade knappt röra mig av rädsla för att väcka henne. Så min nattsömn blev sådär, men det viktigaste var att Elsa fick sova.

På morgonen hade hon fortfarande ont i benet, men hon var inte grinigare än vanligt. Och resten av dagen fungerade allt jättebra, vi var på sjukhuset för J skulle röntga lungorna, sen handlade vi och avslutade sedan dagen med kroppkakasmiddag hos mina föräldrar. Elsa var mindre grinig än vanligt och det onda verkade försvinna mer och mer. Ett tecken på det var att hon låg och sov med rumpan i vädret sedan, vilket hon inte hade gjort kvällen innan, då hon låg raklång på ryggen, stel som en pinne. I natt har hon sovit jätteduktigt och vi fick väcka henne på morgonen för att vi skulle hinna till dagis i tid. Skönt. Men det är inte utan att man kommer att tveka om det blir fler såna här massvaccineringar i framtiden. Stackars liten.

2 kommentarer:

Tessan sa...

Ja, jag är ytterst tveksam till att ge Stella 2an, hon blev ju dålig av 1an... Och jag tycker att vi har haft nog med sjukdom! Hörde dessutom att i Norge har de gått ut med att det räcker med första dosen för barn. Hmm. Det känns inte helt genomtänkt detta...

Donna Carran sa...

Jag blir så irriterad. Känns som vi har är försökspersoner i en större övning inför eventuella framtida pandemier.