fredag 1 april 2011

Till alla vars trädgårdsfingrar kliar

Nu kliar det i fingrarna på många trädgårdsvänner (och ovänner...). Ibland kan det vara svårt att veta om man gör rätt eller fel, t ex när man beskär träd eller buskar. Här är en länk jag hittade som är rätt bra när det gäller buskar och småträd: http://www.sunds.nu/sv/garden/advice/trimhttp:// Vissa träd ska man inte beskära så här års eftersom de är sk. blödare: http://www.bladguld.com/beskarning.htm Sedan finns de ju de som hävdar att de beskär eller hamlar träd när de i själva verket stympar dem, för så har de alltid gjort och det har ju alltid gått bra. Träd mår inte bra om man tar bort grenar som är mer än 10 cm i diameter, större sår blir svårt för trädet att läka. Man kan t ex inte börja hamla ett träd som är 30 år gammalt bara för att man vill ha in mer ljus i sin trädgård. Då förkortar man trädets livstid avsevärt och ökar risken för framtida sjukdomar/skador/olyckor. Vill man ha in mer ljus får man kanske överväga att plantera ett nytt träd som inte är så skrymmande, istället för att långsamt plåga ihjäl trädet man har. Jag måste antagligen ta ner mina lindar eftersom den förra ägaren "hamlade" dem och nu har de stora rötskador i sina sår. Det svider, för jag älskar mina lindar, men jag vill inte att de ska ramla ner på någon heller. Bara för att man alltid har gjort på ett visst sätt behöver det inte betyda att det är bra. Och tänk på att tiden för beskärning av fruktträd är över nu. Nu vill de ha all energi de kan få till att blomma och skjuta bladknoppar. Ny chans för beskärning kommer i JAS (juli-aug-sept).

Inga kommentarer: