lördag 30 april 2011

Andra praktikveckan

Den här veckan har jag varit i Stadsparken. Underbart väder och fantastiskt roligt. Lite kyligt om mornarna dock. Mitt första uppdrag var att hålla i flottören till en pump så att inte pumpen skulle stanna när de skulle tömma och rengöra en damm... Tänkte att, det här verkar lovande... Men det blev bättre. Sedan fick jag rensa upp en massa löv och gegga ur en liten damm... Mmm, nice. Efter det ägnade jag större delen av dagen åt att göra fint i den delen som Trädgårdsamatörerna tidigare hade skött. Dessa amatörer är numera alltför åldersstigna och orkar inte längre sköta om trädgården, därför har nu personalen i stadsparken tagit över.

Under veckan har jag även rensat och vattnat i den av Ulf Nordfjell designade perenn-rabatten. Nyfiken på att se den senare i sommar.

Vi försökte att snygga till det efter att tulpanvandaler haft det skojigt under natten. Det gick så där. Tulpaner gillar inte att bli uppdragna och sedan planterade igen. De blir jätteledsna. Jag med.

Vi bytte ut lite andra tulpaner som inte växte så bra mot vit Myosotis (Förgätmigej).

Ägnade en halv dag åt att klippa rosor i snålblåst. Brrrr.

Ägnade i stort sett en hel dag åt att fixa en sönderkörd gräsmatta. Först med jordfräs, tyvärr inte med den rätta sorten eftersom snöret var av på den. Sedan lite gräva för hand där det var för hårt att köra med fräsen.
Sedan jämna till, på med jord, så med såmaskin och trycka till med en liten vält. Grym träningsvärk i armarna efter detta.

Fick köra och hämta ny jord med traktorskopan, först en gång med handledning (med en något motvillig handledare), sedan helt själv. Grymt nöjd med mig själv efter detta. First time ever.Fick testa en flång ny gräsklippare som går loss på en så där 160 000 kr. Skulle nog gilla att klippa gräset hemma om jag fick en sån... Säkerhetssele till gamla träd som annars skulle braka ihop. Vattade träd som planterades förra året i anslutning till perennrabatten.

Fick finbesök som matade glupska änder som betedde sig som utsvultna rovdjur. Förutom detta har jag nog gallrat bort halva parkens buskar, tror jag... Vintern hade gått hårt åt många buskar och parkpersonalen hade inte hunnit ta tag i dessa "småsaker" än. Min handledare verkade nöjd med min insats och jag fick gärna komma tillbaka under sista lia-veckan om jag ville. Fick en ros med mig hem som tack för alt slit också. Känns som ett bra betyg. Kan tänka mig att återkomma sista veckan. Vi får väl se vad de har för planer för mig resten av tiden.

Inga kommentarer: