söndag 24 april 2011

En magisk födelsedag

Hade i stort sett inte någonting färdigt inför födelsedagen. Hur hinner folk som jobbar med sånt egentligen? Men Elsa såg till att jag kom upp på morgonen kl 6.40. Plötsligt hör jag någons om springer ut till soffan, klättrar upp och drar upp rullgardinen samtidigt som hon deklarerar: "Mamma, jag vill inte sova mer. Jag vill titta på TV för det är din födelsedag idag!" Och så skulle vi sitta i soffan och mysa med våra täcken. Helt okej. Men sedan var det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång med städning och bakning. J jobbade så klart dag, så jag fick klara mig själv, fast Elsa hjälpte förstås till och hon var jätteduktigt. Lyckades göra min bästa rulltårta hittills.




Har aldrig lyckats göra en rummtårta som är så jämn över hela längden. Supernöjd. Glömde så klart att fota det färdigdekorerade resultatet, men man kan skymta det på bilden där vi fikar i trädgården.


Elsa hjälpte till att dutta i hallonsylt i hallonkakorna. Hon var verkligen jätteduktig. Vi hann även med att göra chokladkolakakor. Allt detta innan kl 11. Första gästerna kom redan vi 12-tiden. Då hade jag inte ens hunnit borsta tänderna och hade myskläderna på mig...

Men merparten av gästerna kom vid 14-tiden. Eftersom vädret var gudomligt släpade vi ut altanmöblerna på gräset och satte oss där. Altanen var tyvärr för sval och skuggig.


Elsa fick också presenter av sin kusin och faster som har varit på Kanarieöarna för ett par veckor sedan. Klänningen åkte på direkt.

När de övriga gästerna övergett oss stannade i alla fall faster och kusinen kvar. Såpbubblorna plockades fram. Såpbubblor funkar alltid.

Årets första grillkväll kom till tack vare att kusinen tjatade att han ville äta hos oss (för andra dagen i rad). Tur att vissa är tjatiga ibland :-). Elsa och kusinen hade high lite i hängmattan. När det är bus på gång är ålderskillnaden försvinnande liten, annars skiljer det 8 år på dem.




Det fanns t o m tid för lite vuxenprat.

Sedan åkte såpbubblorna fram igen.

Som sagt en magisk födelsedag.


Den här damen slockade på 5 minuter när hon väl kom i säng vid 21-tiden. Men då hade hon hållt igång hela långa dagen utan någon paus. Vilken dag!

1 kommentar:

Marielle sa...

Ser ut och låter verkligen som en perfekt födelsedag! Grattis igen!