måndag 16 augusti 2010

Första skoldagen

Första skoldagen avklarad. Det kändes lite konstigt att sitta på skolbänken istället för att stå framme vid tavlan och prata själv, men det kändes väldigt bra. Lärarna som vi har träffat hittills är väl som man kan förvänta sig på en sån här utbildning, ganska speciella och coollugna, ingen brådska här inte. Jag och några andra småbarnsmammor kände: måste vi ha så mycket rast, kan vi inte bara köra på så att vi blir klara och kan åka hem till våra barn. Det tar väl ett tag att komma in i lunken antar jag. Kursplanen verkar lovande, ALLA kurser verkar jätteintressanta, det har jag nog inte upplevt tidigare under alla mina utbildningar. Jag tror att vi är ca 25 trädgårdsnördar, 5 killar och resten tjejer, alla med olika bakgrund och i olika åldrar. Det gemensamma är väl att de flesta eftersträvar kroppsarbete och att få vara utomhus mer. Många verkar även vara estetiskt lagda. Det här blir spännande.
Vi gick en liten tipspromenad på området på eftermiddagen och min grupp tog full pott. Fast det var det tydligen fler som gjorde. En av lärarna försökte verka bekymrad och sa att de nog måste höja nivån på kursen nu. Vi kompletterade varandra bra i vår grupp, det är kul när det är så.

Idag lämnade J Elsa på dagis lite tidigare än vanligt och imorgon blir det ännu tidigare eftersom jag ska vara i Karlskrona 8.30 och J jobbar till 8.00. Lite orolig för hur det ska gå eftersom vi tidigare har kunnat ta tid på oss om mornarna. Så imorgon måste jag kanske väcka henne om hon inte vaknar vid 5.51 som hon har gjort hela förra veckan. Fick väcka henne idag. Tycker inte om att väcka sovande barn, det smärtar. Det smärtar också att inte kunna träffa sin dotter så mycket som jag har kunnat göra tidigare. Kan tänka mig att det blir värre för mig än för henne.

2 kommentarer:

Marielle sa...

Verkar ju som om du hittat precis rätt! Vad härlig känsla. Lycka till med pluggandet!

Tessan sa...

Hur gick det på morgonen? Jag håller med dig om hur hemskt det är att väcka sovande barn. Hoppas slippa det då S sällan behöver va på dagis före nio...