tisdag 17 augusti 2010

Första riktiga skoldagen

Väckte Elsa lite försiktigt runt kvart över sex i morse, hon var bara ilsken en kort stund, sedan tyckte hon att hon hade sovit färdigt. Dagislämningen gick strålande, hon marscherade glatt in på de stora barnens avdelning Lunden och hade inte ens tid att vinka åt sin gamla mamma som stod där med blödande hjärta och ångest.

Väl på plats var det info i en halv evighet, kändes det som, eftersom jag var vrålhungrig. Det blir ingen billig kurs kan jag ju säga. Förutom trehundrakronorslitteratur ska man ju även ha bra arbetskläder, skor, sekatör, japansåg, stövlar och byxor för arbete med motorsåg mm. Dessutom får vi betala för ALLA stenciler vi får, inklusive informationsstenciler. Tror inte jag har varit med om det förut. Hittade i alla fall två böcker som vi redan hade hemma, varav en som inte går att få tag i i butik längre. Lite flax för en gång skull. Sedan hoppas jag på att J:s syster har en massa litteratur sedan hon läste sin trädgårdsutbildning.

När vi var lagom mosiga efter all information var det dags att börja på riktigt med del ett av perenna växter. Kan ju inte direkt säga att vi hängde med i snabbgenomgången av växters indelning i arter, familjer och undergrupper. Tur att vi ska ha en 3 veckors intensivkurs, 8.30-16.00 varje dag, de kommande veckorna... Sen tog vi vår första växtrunda och tittade på olika perenner och skrev ner info om dessa. Om 3 veckor blir det förhör på dessa och då ska man kunna både det vetenskapliga namnet och det svenska.

Så just nu känns allting ganska rörigt i min hjärna: hur får vi ihop det med hämtning från dagis när J jobbar dag och jag slutar sent? Växtnamn på latin som känns helt omöjliga att lära sig. Showkidz, fixar jag verkligen detta till nästa söndag? En trädgård som ser ut som en krigszon och ett hem som ser tornadoskadat ut inuti. Stampat jord/lergolv i hallen som börjar leta sig in i de övriga rummen. Puh.

Inga kommentarer: