torsdag 12 augusti 2010

En "grävling" på besök

Huvaligen, vilken dag. Kl 05.50 vaknade Elsa och tyckte att hon hade sovit färdigt, Mamma Mu på video och välling beställdes och jag försökte vila lite till. Kom dock på att det stod en massa krukor och tegelpannor under altanen som måste plockas bort innan kl 07.00, för då skulle "Grävlingen" komma. Så det var bara att pallra sig upp och ut och flytta allt. Så idag har Grävlingen grävt runt nästan hela huset så att vi kan lägga ny dränering. Han är grym på att gräva, mannen med den djupaste rösten jag känner till, man står som ett litet barn och bara tittar när han jobbar, otroligt imponerande. Han grävde hela vägen under altanen, vi hade ställt in oss på att få gräva för hand en bit där. Väldigt tacksam över att vi slapp gräva själva... Så nu har vi en vallgrav på en sådär 1,5 m runt större delen av huset. Börjar det regna blir det kaos, för alla stuprör är öppna rätt ner i vallgraven. Så det blir tuffa dagar nu framöver för att få iordning allt: slipa bort gammal tjära på väggarna, sätta dit isodrän, lägga dit nya dräneringsrör och fylla med något bättre material än packad lera.

Grävandet innebar en hel del merjobb i trädgården också eftersom ett av mina trädgårdsland skulle grävas bort. Allt som fanns där i var jag tvungen att sätta någon annanstans och eftersom jag inte har hunnit göra det tidigare, pga att vi har varit iväg och J har jobbat en massa, fick jag kämpa så att svetten lackade idag. I och för sig så hade man nog inte behövt kämpa så hårt för att svetten skulle rinna, det var rätt varmt i solgasset. Tur att mormor och morfar kunde komma hit och hjälpa till idag, det hade inte gått annars eftersom Elsa inte var på dagis. För att göra dagen extra skojig var jag på styrelsemöte på kanotklubben också. När vi sedan kom hem igen och Elsa var i säng var det bara att greppa spaden och fortsätta tills det inte gick att se längre i mörkret.

Imorgon fortsätter grävandet, Elsa ska vara på dagis men hennes kusin S ska vara hos oss hela dagen. Sedan är det sommarfest på Elsas dagis vid 16.30 och dessutom grillkväll hos J:s syster vid 18-tiden. Varför sprida ut saker och ting när man kan göra allt på en gång?

Inga kommentarer: