tisdag 22 juni 2010

JAAAAAAAA!!!

JAG KOM IN! Jag kom in på trädgårdsmästarutbildningen i Karlskrona till hösten. Så om två år kan jag titulera mig trädgårdsmästare, om allt går bra. Jag har varit så sjukt nervös över antagningsbeskedet, jag ville verkligen gå den här utbildningen, trots att det blev hastigt påkommet och dessutom långt efter sista anmälningsdag.


Det var J som kom på det när jag grubblade över mitt liv.
-Varför satsar du inte på en trädgårdsutbildning? Du bor ju praktiskt taget i trädgården så här års.
När jag tänkte efter så stämde ju det faktiskt. Jag älskar att vara i trädgården, det är det bästa jag vet och jag har alltid varit intresserad av växter och natur, mycket tack vare mina föräldrar som alltid har odlat och lärt mig namn på växter. Men jag har aldrig ens tänkt tanken att utbilda mig inom det. Sedan sprang mina tankar iväg flera år framåt, som de alltid gör, och jag grubblade på hur det blir med Elsa om jag ska plugga, om jag måste vara bort mycket, låna mer pengar, får man något jobb osv. Men sen tänkte jag: Varför ska inte jag läsa något jag brinner för? Varför ska bara alla andra göra det? Livet är för kort för att kastas bort åt slentrian. Ibland måste man våga chansa, bära eller brista, men då har man i alla fall provat.

Jag sökte efter utbildningar, men alla låg så långt bort och jag kan inte tänka mig att veckopendla med en 2-åring i huset, det gör jag bara inte. J tipsade mig om en distansutbildning som han hade sett i en av mina trädgårdstidningar som verkade väldigt spännande. MEN, den kostade pengar och frågan är hur stor tyngd en sån utbildning har när man söker jobb? En dag var jag på Skälby växthus och sprang på en bekant från kanotklubben som är chef där. Han tipsade mig om en trädgårdsmästarutbildning i Karlskrona och gav mig informationsmaterial om den. Jag kollade upp det direkt och upptäckte till min stora lycka att det gick att söka trots att sista ansökningsdag var passerad. Då kände jag att det var meningen att jag skulle söka.

För ett par veckor sedan var jag på uttagningstest/intervju i Bubbetorp i Karlskrona. Jag blev ju inte mindre sugen på att plugga när jag var där. Fantastiskt miljö. Sedan dess har jag gått omkring med konstant ångest över beskedet som skulle komma innan midsommar. Och idag kom det. Jag ville gråta när jag såg kuvertet i brevlådan. Jag mådde illa när jag öppnade det. Tänk om jag inte hade kommit in. Jag dör. Men jag kom in. Och jag jublade. Elsa jublade också, fast hon nog inte förstod varför, men mamma var ju glad så det smittade väl av sig.

Så nu väntar 2 tuffa år av pendlande till Karlskrona och att leva på studielån. Hoppas bara att J får vara kvar på brandstationen efter augusti, annars vet i sjutton hur det går. 1/3 av tiden är LIA, då man är ute på arbetsplatser och praktiserar. Har jag tur kan jag förlägga den tiden i Kalmar. HA! Jag ska bli trädgårdsmästare, så långt från datorer man kan komma, till mångas förvåning kanske. Äntligen vet jag vad jag ska bli när jag blir stor.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattiskramar i massor!!! /fam. Hellström

Mia Andreen sa...

Åh, vad roligt Caroline! GRATTIS!! Kram!

Marielle sa...

Stort Grattis!! Det lyser verkligen igenom av lycka när du skriver. Härligt att du ska få göra något du brinner för!

helena sa...

Så härligt!!!!!! Vilka fina år du har framför dig, grattis!!!!!! Själv har jag alltid velat ha en blomaffär, slå våra påsar ihop? Kram

rebecca sa...

hej!
förlåt att jag inte svarat, inte varit inne på datorn på år och dar haha.. mycket att göra nu i sommar ju! :)
men du kan väl ta mitt nr och nå mig därigenom? 0768278387
ring bara så fixar vi en tid! :)
/ Rebecca

Anonym sa...

STORT GRATTIS CAROLINE! Vi har just nu läst ditt glada inlägg. Kramar från Marie och Börje