söndag 27 juni 2010

Att spilla salt...

Idag har vi haft en ganska angenäm dag. Började med att vattna trädgården, eftersom den efterlängtade värmen har gått hårt åt mina växter. Elsa hjälpte till. Det slutade med en nakenfis som vattnade både sig själv, sin mamma, grusgångar och gräsmattan. Dessutom förklarade hon att vattnet var "SVINKALLT!", det lärde hon sig troligtvis igår när vi var på Koudden och badade. Elsa ville bada hela tiden. Det var 16 grader i vattnet. Mina ben värkte av kylan... Men jag badade en gång i alla fall.

Annars har vi småpysslat lite och haft en skön hemmadag för att vila upp oss efter ett par intensiva dagar med dagisavslutning, förberedelser inför midsommar och själva midsommarafton. Har faktiskt tillåtit mig själva att slappa idag, sååå skönt. Imorgon bär det förhoppningsvis av på en husbilstur till Öland i ett par dagar.

Sen blev det lite stökigare på eftermiddagen. Jag lyckades spilla ute hela saltburken på köksgolvet. Hmmm, betyder det inte otur att spilla salt, funderade jag (slängde lite salt över axeln för säkerhets skull...). Gick för att hämta dammsugaren och då satte sig Elsa på golvet vid saltet. J stod precis bredvid och jag sa i förbifarten åt henne att inte röra saltet. Då slänger sig ungen ner på golvet och suger i sig saltet!!! När J får upp henne ser jag att hon är alldeles vit i munnen av salt och hon kippar efter andan. Upp i diskhon och spola vatten, Spotta!!! Hon svalde istället och satte i halsen, kunde knappt andas, kräktes nästan. Tillslut kunde hon dricka vatten och vi lugnade oss lite allihop. Kollade för säkerthets skull upp om vanligt koksalt stod med på Giftinfo-listan som vi har hemma. Det gjorde det och man skulle ringa Giftinformationscentralen på 112, tyckte de. Så det gjorde vi. Efter att ha pratat med en man där valde vi att avvakta, eftersom hon inte visade några särskilda tecken på förgiftning, vi visste ju inte exakt hur mycket salt hon fick i sig. Efter några minuter ringer de från SOS-alarm och säger att det är en ambulans på väg - ????? Men vi hade ju inte begärt någon ambulans. Tur att de ringde för att bekräfta så vi kunde avblåsa det hela. Grannarna hade ju trillat ur solstolarna om det hade kommit en ambulans till oss. Efter allt ståhej har hon i alla fall ätit mat och glass och druckit nyponsoppa och verkar pigg, om än lite törstigare än vanligt.

Så ni som tror att det bara är vidskepelse att det betyder otur att spilla salt kan ju fundera en gång till. Förutom att Elsa sög i sig salt blåste ett flugfönster ner och drog med sig klockradion. Det skramlade mystiskt om den sedan... Så passa er för att spilla salt!

Inga kommentarer: