måndag 7 juni 2010

Helgen

En härlig helg har vi haft. I lördags var vi på grillkväll i Prästaskogen med Gräsgärde intresseförening och det är alltid lika trevligt. Och som vanligt var det fint väder. Elsa tyckte att det var roligast att åka efter traktorn. En korv av tre hann jag grilla åt henne, de andra åt hon kalla. Den tredje åt hon nog i och för sig inte förrän den också var kall, så varför ens göra sig besväret med att grilla korven?


Precis innan vi skulle åka iväg till grillningen kom vi på att vi skulle ha med oss en kamera. Var var den då? Letade överallt, men den fanns så klart ingenstans. Vi misstänkte då att vi hade tappat den under fredagkvällens promenad bort till fåren. Jag cyklade bort och kollade, men hittade ingen kamera. Detta la sordin över stämningen, jag tycker om min lilla kamera. Den är visserligen "gammal" i tekniksammanhang, men den fungerar fortfarande jättebra. När vi kom till lekplatsen där alla samlades träffade vi våra grannar.
"Ni har inte tappat en kamera?" sa U.
"Jooooo!"
Någon hade hittat vår kamera borta vid fåren och lämnat den till de som bor där och hon i sin tur hade pratat med U eftersom hon inte kände igen vilka det var på bilderna. Åh, vad jag blev glad. Så skönt att det finns ärliga människor.

Igår var vi och hälsade på mor och far på Möllstorp, lite väl kyligt i vinden för att bada, men annars var vattentemperaturen rätt ok. Elsa plaskade i vattnet och doppade ner hela rumpan med shorts och allt på sig. Vilken lycka för henne - sand och vatten överallt. Det bästa som finns. Meningen var att vi skulle åka till Algutsrum och titta på när farfar spelade, men får en tvååring välja lockar lekplatsen mer. När vi skulle åka hem ville hon åka och titta på farfar, men då var det ju för sent och då var det någon som blev jättesur.
Elsa var uppe sent på lördagkvällen och hade inte tid att sova middag under söndagen, så när klockan var runt kvart över fem tog hon på sig mössa, snodde åt sig en napp och kröp upp i vagnen: "Åka hem nu mamma!" Vad gör man? Kvart över fem är lite väl tidigt att somna, kan jag tycka, eftersom jag visste att hon skulle stensomna i bilen. Vi lyckades hålla ut till sextiden och innan vi hade kommit upp på högbrodelen sov Elsa. Hon vaknade och blev som vanligt jättearg när vi bar in henne, men sedan sov hon hela natten. Hon vaknade vid sextiden och var ledsen
"Jag vill inte vara inne!"
"Var vill du vara då?!
"Jag vill gå ut!"
Sen fick hon nappen och somnade om och vaknade inte förrän vid halvåtta-tiden. Vi kom ungefär en timme senare till dagis eftersom det var någon som ville äta gröt, trots att hon precis hade druckit välling. Känns skönt att kunna göra så. Stressa ska man inte göra i onödan, den tiden kommer säkert sen.

Inga kommentarer: