söndag 25 april 2010

Födelsedagskalas igen

Igår hade jag kalas igen, mor och far var här och storebror med familj och Elsas kusin S. J smet iväg till Karlskrona med sin far för att vara med på en Saab-träff, så jag var ensam vid rodret här hemma. Som tur var hade jag en medgörlig tjej hos mig, som dessutom somnade snabbt efter lunch och sov ganska länge. Då hinner man mycket.

Innan hon skulle sova klagade Elsa på att det kliade på armarna. Jag tänkte att det berodde på att vi hade kasat upp ärmarna på hennes klänning när hon skulle blaska med vatten. När hon sedan insisterade på att ha pyjamas på sig när hon skulle sova middag upptäckte jag till min fasa att hon hade en massa utslag över hela armarna, i armhålor och under och på magen. Det kliade jättemycket på henne (och på mig när jag fick se det). Skräck och panik. Tusen tankar for genom huvudet. Varför har hon utslag? Måste vi åka till sjukhuset? Vad ska jag göra för att lindra klådan? Måste jag ställa in kalaset? Ringde till sjukvårdsupplysningen. De trodde, liksom jag, att det var någon slags allergisk reaktion. Det enda jag kunde komma på som hon hade ätit som hon inte brukar äta annars var 2 geléhallon. Sköterskan jag talade med trodde att det mycket väl kunde bero på det, färgämnen i godis ger ofta allergiska reaktioner hos barn. Hon sa att jag skulle hålla henne under uppsikt och ringa igen om det blev värre. I värsta fall kanske hon skulle behöva antihistaminer. Mer skräck och panik. Tänk om hon får andingsproblem! Jag fick springa upp och kolla henne stup i kvarten, men hon snusade så fint. Bad brorsan köpa med sig kylbalsam att smörja henne med.

När gästerna kom var Elsa på sitt bästa humör, trots klådan, och det blev en massa bus och stoj. Och kylbalsamet fick vi gärna smörja henne med, hon var fantastiskt medgörlig. Vi åt smaskiga pajer och en något smaklös , men snygg tårta, som jag hade knåpat ihop (får jobba lite med det receptet...). En skön eftermiddag med trevligt sällskap. Och så blev det skönt ute sen också. Extra bonus. :-)

Inga kommentarer: