torsdag 1 april 2010

Det finns människor även på Försäkringskassan...

... kunde jag konstatera idag när det damp ned ett brev där de meddelade att de har omprövat beslutet att dra in min SGI och kommit fram till att jag får behålla den. Trodde inte det var möjligt att förhandla med Försäkringskassan. Jag fick min SGI indragen för att det saknades information för en dag, dagen mellan sista föräldrapenningdagen och dagen då jag anmälde mig på arbetsförmedlingen som arbetssökande. Jag hade gjort en miss och glömt att fylla i sista föräldraledighetsdagen. Jag förklarade situationen brevledes och frågade om det var möjligt att ansöka om föräldrapenning i efterhand. Inget svar. En dag fick jag plötsligt ett papper om "Begäran om föräldrapenning", ingen lapp som förklarade att "Jo, visst kan du ansöka i efterhand", bara detta papper. Så jag skickade in den plus en överklagan av beslutet. Idag fick jag svaret. Det känns såååå skönt.

Sen kom jag på en sak: det är ju den 1:a april idag. Tänk om de bara luras. På tisdag kommer det ett brev där det står "April, april din dumma sill! Du trodde väl inte att du kunde vinna över oss. Hälsningar från Försäkringskassan".

1 kommentar:

Tessan sa...

Hoppas verkligen inte att det var ett aprilskämt... Jag fick ju faktiskt oxå uppleva att de kan vara mänskliga, skulle ju bli
0-klassad pga att jag inte tagit studielån för alla dagar jag var tjänstledig för studier. Alltså: vill man vara duktig och leva på sparpengar så ska man få sota för det med sänkt SGI. Hmm. Men denna trevliga tjej hittade ett "kryphål" i reglerna så jag klarade mig! Snacka om att jag grät glädjetårar. Vem kan leva på 180 kr om dan liksom...