onsdag 31 mars 2010

Trädgårdsdrömmar

Varje vår kliar det i de gröna fingrarna och varje vår är jag som ett förväntansfullt barn när jag smider mina odlings- och trädgårdsplaner. Jag drömmer om en lummig, lite vildvuxen trädgård med blommor, buskar, träd och grönsaker huller om buller. Jag förkultiverar frön och blir sådär barnsligt förtjust när de börjar gro att jag måste visa alla i min närhet det fantastiska under som sker i min odlingslåda. Jag börjar gräva nya land och grubblar över hur jag ska få ihop allting. Så här långt är allting bara bra. Sen hinner verkligheten ifatt mig.

Min trädgård är än så länge platt som en pannkaka täckt med mossa med ett par träd och buskar som inte ger ett särskilt lummigt intryck. Jorden är tung att gräva i, styv lerjord och alla dessa #¤%* rötter som är överallt underlättar ju inte direkt arbetet. Det blir väl kanske ett nytt land per säsong, inte 10, som jag helst hade velat.

De förkultiverade fröna ska bli små fina plantor så småningom. Jag lyckas oftast få dem att gro, men sen är det slut på det roliga. Antingen glömmer jag vattna dem, eller så är det för blött så de möglar eller så dör plantorna när jag ska omskola dem i nya krukor. Förra året var jag ambitös och byggde drivhus av en lagerhylla och lite plast. Efter att ha haft dem på loftet tyckte jag att det var dags för plantorna att flytta ut på altanen. Vi surrade drivhuset det för att det inte skulle blåsa iväg. Sen blev det storm och allt gick åt skogen. Endast några få plantor gick att rädda.

Och när hösten kommer står man där och tänker: Blev det inte bättre än så här? Och då är man så trött på allt vad trädgård heter att man tvivlar på att man någonsin ska återfå lusten att odla igen. Sen kommer våren och då är allt gammalt groll glömt, eller i varje fall förträngt för tillfället.

Mitt problem är att jag har lite för höga ambitioner och är alldeles för otålig. Jag vill ha en skön trädgård NU, inte om 10 år. Måste försöka inse att en ny odlingsplats per år kanske räcker. Ska försöka sänka kraven, men jag tvivlar på att jag lyckas. Har redan börjat gräva på 2 ställen samtidigt och är vill gärna gräva ihop några av de befintliga odlingarna...

Inga kommentarer: