tisdag 29 december 2009

Julafton

Vips så var julen över. Jag som planerade att starta med julen tidigt i år så att jag verkligen skulle kunna njuta. Det började visserligen bra, men sen efter lucia rasslade det till och sen var det plötsligt julafton. Vad hände? Det är likadant varje år.

Dan före dopparedagen åkte familjen E in till Kalmar. Elsa och jag sov hos mina föräldrar eftersom J skulle jobba natt, jag kände att det skulle bli lugnare så, istället för att jäkta iväg på julaftons morgon. Elsa sov duktigt i "äsesängen" (=resesängen), hon la sig t o m frivilligt, vilket inte händer alltför ofta.

Julaftons förmiddagen spenderades hemma hos mina föräldrar tillsammans med brorsan & co med julfrukost och juklappsutdelning med "lilla tomten". En bra mjukstart för Elsa med en liten tomte, hon var inte alls rädd, bara glad. När tomten var klar med klapputdelningen var Elsa halvt begravd bland julklappar, kusin O hade redan öppnat allla sina i farten och kusin L dök upp igen efter att ha varit spårlöst försvunnen under tomtens besök. Elsa orkade inte öppna allla sina paket på en gång så hon tog små lekpauser då och då för att prova de nya sakerna, men sen kom hon tillbaka och ville ha "mer ket" (= mer paket). När detta var färdigt var klockan way beyond Elsas sovstund och hon var toktrött. Men att ta på sig overallen för att åka i vagnen en stund för att vila och gå vidare hem till farmor och farfar var inte populärt. Gråt och tandagnisslan, men till slut kom vi iväg i alla fall. Efter ett kort pit-stopp på Konsum Norrliden somnade hon och fick sova en timme ungefär.

Resten av dagen avnjöts hemma hos svärföräldrar tillsammans med J:s syster och Elsas kusin S. Traditionellt julbord, Kalle Anka, Ris à la Malta och tomten igen, den här gången var det den "gamla tomten" som kom. Han gjorde Elsa lite mer konfunderad än lilla tomten, men det gick snart över och sedan var hon i full gång med att hämta sina juklappar. Svettigt värre var det, så tröjan rök efter ett tag. J såg sin chans att ge igen på tomten och hämtade ett glas must som han frågade om tomten ville ha. J har själv tomtat i flera år och alltid fått frågan av sin far: Vill inte tomten ha ett glas must?" vilket är helt omöjligt att dricka med tomtemasken på.

Nöjda, men trötta efter en hel dags julfirande avslutade J och jag med en juklappsutdelning hemma i Gräsgärde. Jag fick arbetsskor, betonggjutarbok och en stor utekruka som jag har spanat på länge, så nu vet ni vad jag ska göra framöver...

Inga kommentarer: