fredag 20 november 2009

Tuffa dygn

Äntligen har jag fått sova nästan en hel natt. De senaste dygnen har varit en mardröm. Det började natten till onsdag, Elsa vaknade och gnällde och ville först att jag skulle läsa bok, men det tyckte jag inte alls att vi skulle göra kl 01.30. Då blev hon hysteriskt ledsen och ville ha "VÄLLING!" och se på "TV!" vilken jag inte heller tyckte var en bra idé. Skrik och gråt och till slut blev det TV utan välling. Det finns ju så mycket bra att titta på så dags på TV mitt i veckan så vi tittade på Night rider. Oj, vad man tyckte att den serien var cool då det begav sig. Och oj, så usel man tyckte att den var nu. Sjukt dåligt. Till slut lyckades jag lägga Elsa i sin säng, hade en lampa tänd och då låg hon i alla fall där utan att vara helt hysterisk, bara lite gnällig. Runt mellan 03.30 och 04.00 somnade hon igen. Lämningen på dagis gick över förväntan på onsdagmorgonen, trots ett flertal utbrott under morgonen.

På eftermiddagen gjorde jag min sedvanliga föräldrainsats på Elsas dagis och Elsa var kvar med mig fram till 16.00. Hon började bli lite gnälligt och hon ville hem till "Kannen" (kaninen) och "Nappen!". Väl hemma var allt "INTE!" och hon var arg och ledsen en lång stund. Hon ville ha välling och sedan ville hon inte ha ha välling när hon väl fick det. Tillslut knaprade hon i sig ett kex och några russin och smuttade lite på vällingen. Därefter gick det bra ett tag. Sedan fick hon för sig att hon ville måla, och då innebär inte det måla fint på ett papper, utan man ska sitta naken i en balja och måla på hela sig själv. Varken J eller jag kände att det var läge för det, eftersom det snart var läggdags för Elsa och då var det kört igen. Skrik och hysteriskt gråtande och stampande. Vi lyckades mot alla odds få henne till att somna.

Hon vaknade igen runt 21-tiden och var ledsen och ville "UPP!" och sedan "Ner!", så jag tog med henne ner och så satt vi framför brasan en stund. Sedan kände jag att jag också var trött så då la jag Elsa igen, vilket gjorde henne hysterisk igen. När jag hade borstat tänderna la vi oss i min säng och efter en stund sov hon. Jag kunde inte sova, för jag kan inte ligga skönt när någon sover i min säng, men jag struntade i det, bättre då att Elsa sover. Men sen vaknade hon igen och stökade och gnällde och ville vara i sin egen säng. Inte mig emot. Hade en lampa tänd och det verkade fungera rätt bra. Då gick strömmen! Det kunde inte ha varit olägligare. Lampan slocknar och Elsa blir ledsen igen. Försök förklara för en liten att det är strömavbrott och att mamma inte KAN tända. Hon ville ha välling och se på TV, men det gick ju inte heller, försökte jag förklara. Elsa grät och man såg inte ett förbannat dugg. Ficklampan låg på något jättebra ställe... J gick ner och hämtade ljus och Panodil, för nu kände vi att det måste vara något som är fel med Elsa. och under tiden lugnade jag Elsa. Hon fick sitta i min famn tills hon somnade och sedan lyckades jag flytta henne till sängen där hon sov resten av natten. I love Panodil. Det jobbiga är att vi inte vet vad det var som gjorde ont. Öron, mage, växtvärk, hals? Frågade vi henne så fick vi bara "INTE!" till svar.

Under torsdagen gick jag och höll andan i stort sett hela förmiddagen av rädsla för nya utbrott, men det gick jättebra. På eftermiddagen var jag på jobbintervju och jag kände att jag inte direkt hade haft världen bästa uppladdning inför detta. Synd, för jag vill verkligen ha det här jobbet.

Inatt har vi äntligen fått sova lite mer och Elsa verkar må bättre. Skönt för alla inblandade, Vi får väl se hur det går när vi hämtar henne från dagis.