måndag 23 november 2009

Kan man aldrig få vara glad...

I helgen kom äntligen morbror L hit för att fixa elen i Elsas rum. Vi har väntat jättelänge, men jag ville inte pressa honom eftersom jag visste att han har haft mycket att göra. Men nu är det ju snart dags att hänga upp adventsbelysning och då kände jag att det var hög tid, så jag skickade en bild på Elsa med en vädjan till honom. Det fungerade. Installationen av elen gick bra, nu ska jag bara hitta lite mysig julbelysning.

Men där tar det roliga slut. Morbror L skulle även hjälpa oss att sätta dit en jordfelsbrytare och då hittade han en massa konstiga kopplingar nere vid elskåpet. Det var ettor och nollor och fas hit och dit - J och jag fattade abslout ingenting och morbror L dumförklarade oss säkert både en och två gånger för sig själv. När han väl hade fått jordfelsbrytaren på plats slog strömmen av hela tiden. Efter en stunds felsökning kom han fram till att det var kylen som orsakade det. Jaha, då måste vi felanmäla den också. Han fick göra några specialkopplingar så att vi klarar oss så länge, men han måste komma tillbaka och reda ut de andra felkopplingarna. Det kan ta en hel dag att få ordning på det. Vad bra det känns när man ber en släkting om en tjänst och sedan visar det sig att det blir en jädrans massa merjobb. När vi skulle sätta igång vattenkokaren i badrummet på kvällen slog strömmen av igen. Då är det alltså inte bara kylen som gör att den löser ut. Och i morse satte jag igång TV:n och då hände samma sak. Har en känsla av att hela elsystemet skulle behöva bytas ut.

Jag blir så frustrerad när jag inte förstår hur saker fungerar. Jag kan ingenting om el och är helt utlämnad åt andra som kan det. Som tur är har jag morbror L, annars hade man ju varit helt i händerna på svindyra elektriker. Jag menar, de kan ju säga: "Vi får nog ta och byta ut samtliga ledningar i hela huset, lilla gumman, det kan ta en sådär 2 veckor och kommer att kosta runt 300 000 plus moms " och jag kan inte ifrågasätta dem. AAAARGH!

Inga kommentarer: