tisdag 22 november 2011

Napp

Elsa är väldigt förtjust i sin napp i kombination med Kanin när hon ska sova. Sedan vi var hos tandläkaren i våras, och efter ett totalt misslyckat försök att sluta med nappen, har vi varit väldigt noga med att hon bara får använda nappen när hon somnar, sedan tar vi den. Det har fungerat jättebra och förhoppningen har varit att hon ska ge nappen till tomten i jul. Men ikväll hände något. Elsa gick och la sig utan att hämta nappen, hon hade inte en tanke på den. Jag läste sagor och berättade saga och sjöng sång och bara väntade på att hon skulle komma på att hon hade glömt den. Precis när jag trodde att hon hade somnat kom hon på det:
"Mamma! Vi har glömt något!" viskade hon och pekade bekymrat på munnen.
-Jag som trodde att du skulle vara så duktig att du kunde somna utan nappen nu, sa jag. Försök! Du ska få något av mig om du klarar det. (Muta eller uppmuntran? Det är ju för en god sak i alla fall. )
Elsa försäkrade att hon inte kunde sova utan, men jag insisterade och sa att hon kan om hon vill och så klappade jag henne i pannan med kaninörat. Ögonen gick i kors av trötthet, men det kom en liten protest till att hon inte kunde somna, men sedan somnade hon. Utan napp. Yes! Ett steg till i rätt riktning. Men hur det blir imorgon vet man aldrig, vi tar en dag i taget.

Inga kommentarer: