fredag 25 november 2011

Ännu en nappfri kväll

Efter att den lilla damen hade lyckats somna utan nappen sist, fick hon en stor guldstjärna ovanför sin säng och ett par prickiga Pippi-byxor. Med löfte om att det skulle dyka upp fler guldstjärnor hoppades man ju på att hon skulle vilja försöka igen. Men kvällen efter det var nappen i igen och kvällen efter det med, men då lovade hon att imorgon skulle hon sova utan napp. När det så var läggdags idag kunde hon helt enkelt inte tänka sig att sova utan napp och gick och hämtade den. Jag blev lite småilsk och tyckte att hon i alla fall kunde försöka först och sa väl en och annan mindre pedagogisk kommentar. Tillslut kom jag på något.
- Om det fortsätter så här får vi helt enkelt göra som så, att du får välja antingen nappen eller att jag läser saga.
"Jag vill inte höra någon saga", sa Elsa.
-Ok, sa jag. Godnatt då. Jag la undan böckerna och skulle resa mig för att gå. Då kom nappen ut fortare än kvickt.
"Jag ska inte ha nappen. Jag vill höra saga." Sedan läste vi, berättade saga, sjöng och efter det snurrades det en massa, men tillslut sov hon. Stor guldstjärna ovanför sängen imorgon.

Inga kommentarer: