söndag 4 september 2011

Lingonplockning

Igår var Elsa och jag och plockade lingon. Har längtat efter det jättelänge. Och det var precis så där mysigt som jag hade föreställt mig, om man bortser från alla j-la mygg. Solen sken och det doftade solvarm barrskog och Elsa var jätteduktig och på bra humör.
Fast de hade lagt en massa timmer mitt på bästa lingonstället som pappa och jag hade spanat in för ett par veckor sedan. Får man göra så?

Fikat var det som lockade med Elsa till skogen, annars hade det nog inte gått.

Lite lingon blev det allt innan myggen blev för elaka.

Som sagt, riktigt Elaka myggor, man fick skydda sig så gott det gick för myggmedel funkade inte.

Kexsortering och lek med kexfigurerna.

En och 3/4 burk lingonsylt fick jag ihop av det vi plockade. Ska bli spännande att se om den är god. har aldrig gjort lingonsylt förut, det är min mor om brukar ombesörja oss med sådant.
Någon ätbar svamp såg jag inte till, men grannen kom in med en hink trattkantareller lite senare. "Men du får rensa dem själv!" sa han. Rensa svamp är bland det tråkigaste jag vet... Jag älskar att plocka svamp, men sen när man ska rensa är det inte lika kul. Så det var ännu tråkigare att rensa svampen nu när man inte hade fått njuta av att plocka den själv.