torsdag 23 september 2010

Två dagar markbyggnad mm

Har haft två helt fantastiska dagar på Bubbetorp med markbyggnad. Vi har fått göra avvägningar (mäta nivåskillnader med ett sånt instrument som lantmätare brukar ha). Ganska klurigt, men intressant. Vi har lärt oss att lägga kantsten runt en rund kullerstensklädd kulle. Vi har lärt oss lägga kullersten, marksten och gatsten och sist men inte minst fick vi lära oss att reparera stenmurar med Sten Steinbach, en levande legend inom stenmursbyggeriet.

Sten in action med sin gamla Cobra från 40-talet

Det har varit otroligt roligt och intressant och vädret har varit toppen, vilket nog bidrog starkt till den goda stämningen. Förutom att det är kul att få lära sig allt detta känner jag att det är ett previligium att få träffa alla dessa fantastiska människor som kan allt detta och som är så olika i sitt sätt att lära ut. Mycket intressant. Jag är inte avskräckt från att bygga stenmur, trots att jag nu inser vilket enormt jobb det kommer att bli, men det är å andra sidan en livsinvestering som inte kommer att kosta mig någonting i framtiden, varken tids- eller kostnadsmässigt.


Vår snygga stenläggning i övningslådan.

Idag har vi varit på studiebesök på Åkericentralen i Karlskrona och det var också jättespännande. Nu kan ju normala människor kanske tänka "Hur kul kan det vara att gå runt och glo på olika sorters grus och sten?", men jag är nog inte normal för jag tycker att det är jättefascinerande. Kanske för att vi kommer att behöva en hel del sånt själva sedan... Nu när dräneringsarbetet snart är över vill man ju skynda sig att göra fint igen.

Sedan råkade det ju ligga en plantskola i närheten och den kan man ju inte bara ignorera som blivande trädgårdsmästare. Hade inte tänkt att köpa något eftersom förra fredagens inköp var ganska dyra och alla har inte kommit i jorden än. Men sedan sa någon att det var halva priset på alla perenner och då var det ju kört. Så jag kom hem med: höstsilverax (yes!), praktröllika (Achillea filipendulina - kommer kanske på provet imorgon...), röd röllika, rosenflockel (Eupatorium purpureum - också potentiell provperenn...), Echinacea purpurea Alba, silvernäva, hyacintviva och en dubbel prästkrage. Så istället för att plugga till morgondagens prov var jag ute i trädgården och grävde för glatta livet idag. Mina föräldrar var på besök så mamma roade Elsa och pappa roade sig med att klippa gräset. Det är jag väldigt tacksam för. Tack, ni är fantastiska! Igår kväll var jag och resten av familjen ute och grävde ner en skäggbuske, visste inte att den hette så när jag köpte den. Lite kul, särskilt eftersom jag har funderingar på att köpa en perukbuske... Måtte det bli många fler såna här härliga höstdagar så man hinner få lite ordning i trädgården.

1 kommentar:

helena sa...

Jag älskar att läsa om vad du lär dig! Då lär jag mig liiite också men framförallt kommer jag fråga dig som expert. Gud, vad häftigt detta med trädgårdsplugg!