söndag 23 maj 2010

Sjukling i huset

Elsa är sjuk, 39 graders feber ikväll och otäck rosslande hosta och snor som rinner konstant ur näsan. Hostat har hon i och för sig gjort ett tag, men i fredags morse kändes hon varm och när jag kollade hade hon 37,5 i morgontemp och det är väl ca en grad mer än vad hon brukar ha. "Det är mofa som ha smittat mig." meddelar hon titt som tätt när man tycker synd om henne och till en början var det kanske så, men jag vet inte om han är ensam bov i dramat.

Hon har inte ätit någon mat på 4 dagar och välling vill hon inte heller dricka, det som alltid fungerar annars. Det enda som fungerar är nyponsoppa, sen har hon tagit ett par tuggor på ett äpple eller en banan då och då och så lite macka utan något på. Och så glass förstås... Just nu är jag glad bara hon äter och dricker, nyttigt eller ej spelar ingen roll. Ikväll bad hon själv om vätskeersättning, hon tycker att det är gott.

Trots feber och matvägran har hon ändå varit vid ganska gott mod och hon har hållt igång duktigt, men ikväll har det varit ganska pipigt och ynkligt. Just nu har hon en stökperiod och vaknar stup i kvarten och ropar: "Snor!" med ynklig röst, och då är det bara att gå in och torka. Sen gav jag henne fel napp, hon skulle ha " Den blåa!" som jag så klart inte hittade. Hittade en grön i samma modell och eftersom det är mörkt i rummet fungerade den. Det kan dock bli problem i morgon bitti när hon upptäcker det...

Jag borde sova nu, ligger ganska många timmar back med sömn, men om Elsa ska stöka är det lika bra att vara uppe ett tag till för annars blir jag bara irriterad när jag måste springa upp ur sängen. Hon hade en stökperiod igår kväll också, fast något värre än idag (hittills i alla fall) och sedan sov hon hela natten ända till klockan fem, då hade hon sovit färdigt. Jag tog första skiftet och sedan blev jag avlöst av J vid sextiden, men det är inte bra att somna om, för jag får ont i kropp och leder av någon konstig anledning och är ännu tröttare än innan sedan. Ändå tar jag så klart chansen att sova lite till om jag får för jag är ju så trött.

Positivt för den här perioden är att Elsa har blivit något mer social och lite mindre blyg. Nu blir hon inte förstenad och tyst och stirrar ner i marken när andra barn som hon inte känner är i närheten. Hon kan t o m gå fram till andra barn och sätta sig bredvid dem i sandlådan, något som var helt otänkbart tidigare.

Inga kommentarer: