tisdag 1 september 2009

40-årskalas

Vi var på 40-årskalas i lördags, min bror fyllde år. En trevlig tillställning med en massa släktingar. T o m mina gamla morföräldrar hade orkat följa med dit och då blir man ju extra glad. På kalaset fick jag studera fenomenen "peta-barn-på-näsan" eller "killa-barn-i-sidan" samt "prata-med ansiktet-extremt-nära" när släktingarna en efter en skulle hälsa på Elsa. Alltså jag fattar inte, varför ska alla, eller i alla fall många, peta på små barns näsor när de hälsar? Eller peta på dem över huvud taget, särskilt när de är lite blyga? Tänk om man skulle göra så på vuxna människor. Jag funderar allvarlig på att testa. Likaså att stå extremt nära med ansiktet när man pratar med en människa man kanske knappt känner. Personligen får jag panik när någon står för nära mig och pratar, inte av de i närmaste kretsen, men annars. Back off! känner jag. Kan inte små barn känna likadant tro? De behöver väl också sin personliga sfär. Till nästa kalas får jag väl göra en t-shirt till Elsa där det står: "Rör inte min näsa!" eller kort och gott: "Back off!!!"

Inga kommentarer: