onsdag 16 september 2009

Feber

Min lilla tös har feber, det började igår kväll, 38,9. Om det är dagisbacillen eller förra veckans spruta som är boven i dramat vet vi inte, men det är 2 andra barn på småbarnsavdelningen som har haft feber, så varför skulle Elsa slippa...

Vi stannade hemma från dagis idag, febern låg runt 38,3, men frågan är om hon inte skulle ha varit på dagis istället, för hon har varit helt speedad hela dagen. Sova lunch var det inte tal om. Jag skulle hjälpa till på dagis idag eftersom fröknarna har planering på onsdageftermiddagarna och eftersom J jobbade så fick Elsa följa med trots febern, vi skulle ju ändå vara ute i det fina vädret så jag kände inte att det förelåg någon större risk för smitta. Allt gick bra, men på hemvägen somnade Elsa i cykelsadeln. Hur skönt kan det vara..? Försökte förbereda mig mentalt på en kaosartad seneftermiddag efter hemkomsten, eftersom hon brukar bli helgrinig när hon slumrar till sent på eftermiddagen och inte får sova färdigt och dessutom borde hon vara vrålhungrig.

Hur det gick? Jag är fortfarande i chock... Hon var hur snäll och medgörlig som helst. Inga tårar när jag väckte henne, inga protester vid matbordet, vi behövde inte ens köra "En sked för Tusse/Nemo/kossorna/farmor/kusinerna osv". Efter maten frågade jag om hon var trött och då svarade hon bara "Nappen". Jag röjde av efter maten och Elsa pep iväg uppför trappen för att spana efter nappen. Efter att hon hade fått den letade vi reda på "Kannen" (kaninen), bytte blöja, tvättade ansikte och händer utan en enda protest (här snackar vi om vild kamp annars). Tänderna höllt jag på att glömma att borsta, vilket jag sa till Elsa. Då gick hon snällt in i badrummet och tog ur nappen ur munnen "Lägga" och så la hon den på bänken. Sen smet hon visserligen iväg så långt bort i badrummet hon kunde, för borsta tänderna kan man inte göra utan att ge mamma en utmaning. Sen hopp i säng, läsa bok och efter att ha bläddrat i boken själv en stund somnade hon. Klockan var då runt 18. Hon hade 39,8 i feber och uppförde sig exemplariskt. Hade jag haft så hög feber hade jag varit en grinig trasa som inte hade kunnat röra på mig. Mammahjärtat blöder när jag ser henne snusa i sängen alldeles feberrosig om kinderna. Måtte hon sova bort febern.

1 kommentar:

Marielle sa...

Hoppas hon kryar på sig snart! Inget roligt alls när de är sjuka ju. Men strongt att orka vara "pigg" ändå...