tisdag 2 juni 2009

Livet på landet

I söndags var det mors dag, min andra mors dag som mor. Mannen jobbade hela dagen så jag och Elsa spenderade en härlig dag hos mina föräldrar på Öland. Premiärdopp för mig och Elsa fick bada benen. Hon brås inte på sin far när det gäller att bada i sjön i alla fall, hon tyckte att det var jättehärligt och hade nog gladeligen badat hela sig om hon hade fått.

När vi kom hem på kvällen och mannen var hemma igen såg jag fram emot ett glas vin och lite chips i baden-badenstol på verandan i solnedgången. Vi hann väl sätta oss ner, sedan drog de igång att ta upp vall (=gräs) på åkern till vänster och på högra åkern slog de vallen. Det är ju inte så att de nuförtiden slår vallen med lie och står och räfsar ihop gräset för att sedan köra bort det med häst och vagn. Nu förvandals traktorn till en gigantisk gräsklippare och det finns sofistikerade maskiner som man kopplar på traktorn som sprutar upp gräset i en vagn. Det sistnämnda låter som när någon kör med en röjsåg, fast 10 gånger värre... Och när vagnen är full, och man tror att man ska få en paus i oljudet när de ska köra och lämna det fulla lasset, kommer det en annan traktor med ett annat släp som de byter med. Så pauserna blir minimala. Vi satte oss ner när klockan var runt 19.30. De höll på till klockan var över 22.00... Så gick det med min vin-i-solnedgången-kväll. Men det luktade i alla fall gott om gräset. Alltid något. Men lukta gott lär det inte göra imorgon för då gödslar de nog åkern till höger om vägen. Det har sina sidor att bo på landet...

Inga kommentarer: