torsdag 4 juni 2009

Feber och diskmaskinshaveri

Min lilla skrutta har feber, bara så där utan förvarning . 39,2 hade hon som mest idag, men hon var vid gott mod nästan hela dagen ändå. Tänk om en annan hade haft 39 graders feber, man hade ju knappt kunnat få upp ögonlocken eller orkat lyfta en arm. Elsa har varit något mer dämpad idag än vanligt, men för dem som inte känner henne hade de nog inte fattat att hon var sjuk. Fick lägga henne klockan 18 idag, en timme tidigare än vanligt. Hon stensomnade, men vaknade en timme senare och var jätteledsen. Samma visa som igår kväll kväll. Då är det bra med TV, det brukar stilla tårarna. Det går bra med nästan vad som helst, bara det rör sig. Kanske har hon ont i halsen och blir ledsen när hon vaknar till och känner det. Det vet man ju själv hur kul det är att svälja när man har sovit om man har ont i halsen. Eller så är det öronen. Svårt att veta, inte så lätt att kolla heller. Jag var bortom mig av oro i morse när jag märkte att hon hade feber. Känner mig nästan lite sjuk själv när jag blir så orolig. En sån sak kan man omöjligt förstå om man inte själv är mor. Denna maktlöshet att inte kunna göra något mer än att vänta eller proppa i dem något febernedsättande gör mig galen.
Något annat som gör mig galen är att vår diskmaskin har havererat. I morse ville den plötsligt inte starta. Och hur mycket kan man om diskmaskiners uppbyggnad och funktion? Nada! Så j-la surt, jag kan inte göra någonting med den själv utan är tvungen att ta hit svindyra reparatörer. Aaaaah, det svider. Kunde man inte ha fått lära sig hur en diskmaskin är uppbyggd på fysiken i skolan istället för hur en mopedmotor fungerar. Känns som att större delen av befolkningen skulle ha mer användning för det... Det är ganska intressant hur snabbt man vänjer sig vid diskmaskin. Vi hade ingen under de åren vi bodde i Göteborg (9år) och det fungerade rätt okej ändå, fast mannen nämnde ett par gånger att vi skulle skaffa diskmaskin om vi flyttade. Nu blir man ju helt ställd när den inte fungerar. "Va?! Diska allt för hand? É du go´eller? Det tar ju ett halvt sekel!" Det gör det inte, men det är ändå tid som går åt som man kunde ha använt till något roligare. Som att sitta framför datorn ett par timmar...

Inga kommentarer: