söndag 14 juni 2009

Afrodans och grillkväll

Känslan av ont i halsen som jag anade när jag skrev sist, övergick i det värsta halsontet jag någonsin haft, tror jag. Helt brutalt ont gjorde det att svälja. Om Elsa hade så ont i halsen så förstår jag att hon grät när hon vaknade, för det var jag också nära att göra. Varför får man ont i halsen egentligen? Vad fyller det för funktion? Någon som vet? Jag menar, feber får man ju för att kroppen ska bli kvitt vad det nu kan vara som inte ska vara i kroppen, hostar gör man för att bli av med diverse otrevligheter i halsen, kräks gör man också för att bli av med något som inte ska vara i kroppen. Men ont i halsen? Borde inte evolutionen ha utrotat det för länge sedan?
Som tur var blev det ganska snabbt bättre, det onda försvann och övergick i mer uthärdligt skrap i halsen som dock övergick i att jag har tappat rösten. Vet inte om det beror på gårdagens aktiviteter, men jag är övertygad om att jag hade tappat rösten även om jag inte hade varit med på allt kul som hände igår.

Igår morse, kl 8.00 samlades 9 tjejer nere i Vita Sands fiskeläge för att dansa Afrodans i fiskarnas gamla nätmagasin, basta, bada och äta en frukostbuffé som vi själva fixade. En av tjejerna är dansintruktör och tog sig an utmaningen att lära 8 mer eller mindre otränade, flera ganska okoordinerade, mammor att dansa Afro. Vi hade sååå roligt. Det var helt underbart. Visserligen kände man sig som ett kylskåp med svår demens när man skulle skaka loss sina stela leder och sedan dessutom komma ihåg dessa serier av rörelser om och om igen. Men det gjorde inget att det blev lite fel, vilket det blev ganska ofta, vi blev svettiga och fick träningsvärk i alla fall. Efter passet var det bastu och bad i ett småregnigt Kalmar Sund och sedan åt vi en fantastisk frukostbuffé och njöt av att få sitta och äta frukost och prata ifred, utan barn som ska ha mat först eller av någon anledning pockar på uppmärksamhet. Så himla skönt. Särskilt med ett sånt skönt gäng. Jag är så tacksam över att fru Westerlind och fru Lundqvist drog ihop detta. Alla deltagare fick mersmak.
När jag var iväg på detta var Elsa hemma hos J:s syster som fick vara barnvakt för första gången. Det hade gått jättebra och då blir man ju bara ännu lyckligare.

På kvällen var det grillkväll i Prästaskogen i Gräsgärde intresseförenings regi, en återkommande aktivitet som är myckt uppskattad i byn. Tyvärr var inte vädret lika fantastiskt som förra året, men det blåste inte och det var inte särskilt kallt heller. Jag ville i och för sig helst av allt gå och lägga mig, sliten av morgonens aktiviteter, men vi masade oss iväg ändå, kanske mest för att J skulle vara lekledare... Det blev en trevlig kväll, men förra årets uppslutning var vi inte i närheten av, tyvärr. Elsa, som säkert var ganska trött hon med, var jätteduktig hela kvällen. Hon slocknade i vagnen på vägen hem, ca 1,5 timme efter sin vanliga sovtid.
När jag vaknade idag på morgonen var rösten helt borta. Efter halva dagen kunde jag kraxa fram lite ord. Fruktansvärt frustrerande. Det är ju inte direkt första gången det blir så. Det är samma visa varje gång jag blir förkyld. Vi tog en dag på Öland hos mina föräldrar i sol och blåst. Ovant att bara ta det lugnt och sola. Man blir väldigt trött av att göra så lite...

Inga kommentarer: