lördag 8 januari 2011

Elsa, min lilla filosof

Vissa dagar poppar det ur härliga saker ur Elsa stup i kvarten. Här kommer ett axplock från dagen:

"Blommor är min älsklingsfärg!"

Elsa och jag bakade muffins idag och hon var jätteduktig. Jag frågar henne:
"Ska du bli bagare när du blir stor?"
"Jaa. Och Stella och Lilly med."
Låter lovande, eller vad säger ni vänner?

Lite senare när vi hade smakat Elsas goda blåbärsmuffins säger Elsa:
"Tack så mycket!"
"Men det är ju jag som ska tacka," sa jag "det är ju du som har bakat."
"Jamen jag vill tacka dig för att du hjälpte mig. Tack så mycket!"
Och där smälte mamman till en pöl på golvet.

Vi har haft en jättebra dag utan större raseriutbrott (för varken Elsa eller mig...). Vi var t o m ute och lekte i snön en lång stund, dock efter att hon varit inne en liten vända efter en kort utevistelse och därefter ångrat sig och kommit ut igen. Vi hann med både snögrottor för diverse snödjur och 2 snökaniner mm.

Skottat har vi gjort också. Tung, jädrans blötsnö (och jag hade träningsvärk redan innan...). Vi kunde inte köra in på uppfarten igår kväll när vi kom hem eftersom snöplogen som vanligt hade kört upp en vall, den här gången modell större och modell mer packad. Var ute och gjorde ett tappert försök igår kväll att försöka få bort vallen med snöskoffan, men det blev till att skyffla istället för skoffan fungerade inte alls särskilt bra. Idag kunde vi konstatera varför det inte hade gått så bra. Skoffan var helt demolerad i fronten, troligtvis pga min omilda behandling när jag försökte få bort blötsnö som fastnade igår. Hoppsan... Men det gick att räta ut hyfsat igen. Jag är nu beredd att sälla mig till grannen Bengans utdömande av dagens snöskoffor.

2 kommentarer:

Althea sa...

Så söt. Ja de kanske blir bagare alla tre. Elsa har ju bra förutsättningar i alla fall, med bageri på tomten! :-)

Tessan sa...

Stella är på! "Baka, baka!" Det roligaste hon vet tror jag. :)