söndag 20 januari 2013

Pulkaåkning, bogsering och källaren

Idag har Elsa och jag varit i Rödfyren vid Kolboda och åkt pulka tillsammans med vänner från den stora staden Kalmar. Elsa var helt galen i backen och hjälmen som inhandlades i fredags kändes som väl investerade pengar. Jag hade också hjälm, det kändes väldigt bra det med. Inte många vuxna som gjorde mig sällskap, om man säger så. Varför? Varför vill man inte föregå med gott exempel inför sina barn? Varför vill man inte minska risken att skada sig? Obegripligt.

Fikapaus med korvgrillning, varm dricka och de obligatoriskt stelfrusna händerna som man alltid får när man äter ute vid minusgrader. Våra vänner gav upp efter fikat eftersom lilla L inte alls uppskattade pulkaåkandet och kylan, men Elsa och jag kämpade på ett tag till.

Efter en stund kom min vän tillbaka, jag fattade iiiiingenting. Hade de ångrat sig? Nej, men deras bil startade inte. Tjohej, tre vuxna med noll koll på bilar stod och kliade sig i huvudet. Misstänkt ispropp någonstans i bränslesystemet. Vad göra? Eftersom jag inte kunde erbjuda ett varmgarage, så blev det till att bogsera deras bil hela vägen in till Kalmar. I vanliga fall kör man ju den sträckan på 20 minuter, men i 30 km /h tar det lite längre tid... Elsa tyckte att det var tråkigt att åka så långsamt, men hon var vid gott mod ändå. Och jag, som bara har bogserat en gång tidigare i mitt liv (den gången gick bogserlinan av...) fick en rejäl övningskörning. Nyttigt. Nyttigt även att hitta var man ska fästa bogserlinan, det var ju inte helt glasklart varken på min eller vännernas bil.

Elsa blev så klart hungrig när vi var på väg in till Kalmar, vilket hon av någon anledning alltid blir när vi åker bil. Som tur var hade jag som vanligt gjort för mycket matsäck så på hemvägen var det bara att hugga in på de sista mackorna. Perfekt. Det gick lite snabbare hem, även om det tog ett tag för hjärnan att fatta att vi inte längre hade någon bil på släp.

Och just det, idag har Kanin fått ett bad, så nu luktar han riktigt trevligt igen ett tag. Han fick inviga den "nya" tvätthon i källaren som rörmokaren ääääääntligen kopplade in kranen till i fredags. Det kommer ju att kosta ett antal kronor för rörmokarens arbete mm, men när han sa att man får ge upp mot 4000 kr för en ny tvättho (vi har fått vår begagnad) så kändes det okej ändå. Och kranen, som vi först köpte på Bauhaus för nästan 2000 spänn och som jag inte var helt förtjust i (det fanns bara den som passade) kunde vi lämna tillbaka eftersom vi fick en begagnad av en kompis till J som såg ut precis som jag ville att den skulle se ut. Bara lite småfix för att få den att fungera som den ska. Gött! Älskar återvinning.

2 kommentarer:

Helena Nilsson sa...

Hej,
Råkade "snubbla" över din fina blogg när jag letade efter inlägg på nätet kring pulkaåkning. Jag kan berätta att jag gör som du och har hjälm på mig när jag åker pulka med barnen. Det är som du skriver att det är obegripligt att man inte vill vara ett gott föredöme! Dessutom behövs ju hjälmen även på vuxna, våra skallar är ju också ömtåliga. Vi får hoppas att det kommer en förändring, det har ju skett på isen och i skidbacken, så det finns hopp.
Tack för ett bra blogginlägg.
/Helena

Donna Carran sa...

Oj, detta inlägget såg jag inte förrän idag. Kul att fler tänker som jag, även om vi är ganska få.