måndag 23 januari 2012

Tappade mobilen i skogen...

Tappade min mobil idag. Hål i bröstfickan på en lånad sågarblus... Jädrigt lätt att hitta en slimmad telefon i 1,5 dm snö bland stock och sten och sumpmark. Ett och annat mindre rumsrent ord for genom mitt huvud. Det är ju inte första gången jag tappar bort en ny telefon. Min handledare ringde mobilen och jag letade. När jag hade gått till bilen och tillbaka där vi var från början hörde jag tillslut hur det ringde i snön. Krafs, krafs, krafs och där låg den. Bredvid där min handledare hade stått och ringt... Behöver kanske inte säga att skogsarbetare har sådär bra hörsel. Om telefonen hade trillat ur på ett annat ställe kunde den lika gärna ha hamnat i vatten och då hade vi nog inte hört den. Tur i oturen med andra ord. Kände mig lätt knäsvag efter denna incident.

Och då blir det ju inte direkt bättre av handledaren gör sitt bästa för att skrämma upp en med trädfällning à la "så-här-ska-man-inte-göra". Visserligen effektivt, man lär sig tänka snabbt, men jag hade ju inte hunnit hämta mig från telefonincidenten. Jag fick öva mig lite på ett par högstubbar innan jag skulle fälla det första trädet. Och första försöket gick åt skogen... och slutade med att handledaren fick såga ner det för jag fegade ur. Men sedan gick det bättre och jag fick såga själv, utan hökögon i nacken, för att jag skulle lära mig att tänka själv också. Det är en sak att fälla ett träd när en lärare står bredvid hela tiden och svarar på alla frågor man har, när du står där själv är det bara du som kan avgöra vad som blir rätt eller fel. Lite läskigt, men så nyttigt.

Kul att äntligen få såga lite. Förra veckan gick jag bara med röjsåg. Kul, men brutalt jobbigt. Man var blöt både inifrån och utifrån när dagen var slut. Och jag hade nog ont i varenda muskel i kroppen. Att gå med röjsåg är grymt bra för magmusklerna. Platt mage på 3,5 dag - det ni! Och benmusklera har fått bekänna färg också. Det ligger små och stora träd ÖVERALLT när man röjer, det är bara att lyfta på fötterna typ 5 gånger så högt som vanligt plus att man ska försöka hålla balansen.

Det är otroligt roligt och intressant att jobba i skogen med erfarna människor som har koll både på skogsbruk, kulturminnesvård och naturvård. Och så är det så fantastiskt att få vara ute i naturen. Visserligen är det ingen njutning när det går 4 pers med röjsåg med en skördare i hasorna och en skotare i andra änden av skogen. Men när alla stänger av sina maskiner och det blir alldeles tyst - då är det mäktigt att stå där bland alla träden.

Inga kommentarer: