torsdag 7 oktober 2010

Allergisk reaktion

Idag fick vi en påse med lökar och knölar av vår lärare som vi dels skulle avgöra vilka som var lökar och vilka som var knölar och dels gissa vilken art det var. När vi satt där och tittade på lökarna började det plötsligt klia bakom öronen på mig. Sedan spred det sig nedåt halsen och bröstet. Det började sticka i huden och kliade något vansinnigt, jag trodde att jag skulle bli tokig. Först trodde jag att det var min stickade kofta som var boven i dramat, så av med den kvickt som bara den. Det hjälpte inte. Ut på toa för att badda mig och där ute står en annan klasskompis redan och baddar sig. Då har hon fått exakt samma symptom som jag. Ytterligare en fick klåda på halsen och flera andra hade klåda på fingarna. Läraren hade aldrig varit med om något liknande. Det tog en bra stund innan klådan släppte. Det intressanta var att när klådan började hade vi inte ens delat lökarna, vilket vi gjorde sedan. Högst på listan över misstänkta bovar var hyacintlöken som var den enda löken som den andra kliande klasskompisen hade rört vid och jag hade också tagit i den. Läraren hade någon teori om att dessa lökar är väldigt preparerade (frågan är med vad?). Att hyacinter är jobbiga för allergiker visste jag sedan tidigare, men det är ju pga blommans doft, inte pga av löken. Så passa er för att ta på lökar... (tolka det hur ni vill...).

Inga kommentarer: