tisdag 28 juli 2009

Ved och vinter

Stod i vedboden och staplade om ved igår kväll. Vi har fått en massa ny ved som vi håller på att klyva för glatta livet, så nu måste all den gamla veden över på en sida i boden så att den nya kan ligga på den andra sidan och "mogna". Sicket sketjobb. Plockepinn modell större och betydligt farligare, eftersom travarna är höga och rasar ganska lätt om man råkar ta fel vedträ. Fast det kändes rätt ok ändå att göra detta, tills en av grannarna gick förbi och kommenterade:

"Jaså, du tänker på vintern du!"

Och då svarar man så klart:

"Håll käften gubbe, det är sommar nu!!!"

Nej, så svarar man inte, bara klämkäckt:

"He, he, ja, men det är klart man måste göra det..."

Han hade ju rätt, egentligen, men jag hade inte en tanke på vintern förrän han nämnde det. Gratis ved - jättebra, var mer min tanke. Gubbstrutt! Vad tråkigt allt kändes helt plötsligt. Vintern får gärna hålla sig långt borta så länge som möjligt, så även från mina tankar. Och alla som muntert proklamerar dagen efter sommarsolståndet att "nu går vi mot mörkare tider igen" kan också hålla sig så långt bort från mig som det bara är möjligt. Jag VET att det är så, ingen behöver tala om det för mig. Men så länge ingen säger något kan man ju förneka det för sig själv ett tag till och njuta av sommaren som är kvar istället för att gå och ha ångest för att det snart är höst igen.

Inga kommentarer: