tisdag 3 februari 2009

Sjöko

Härom kvällen satt jag och J och pratade framför en sprakande brasa. Av någon anledning kom vi att prata om katter och det ledde in samtalet på att jag ibland är som en katt: jag gillar att bli klappad (fast bara när jag själv vill), jag tycker om att mysa på varma platser, jag fräser och fäller ut klorna när saker och ting inte passar. Fast, katter brukar ju inte gilla att bada och det gör ju jag, så då sa jag att det är då sälen i mig gör entré. Efter detta försjönk jag i egna tankar. Säl... Hanna Hedlund (hon som vann körslaget) sa i en intervju i Barometern för lite sedan, att en närstående person hade sagt att hon såg ut som en säl. Det var sagt i all välmening och hon valde att tolka det positivt. Det kan jag förstå, sälar är söta och charmiga djur. Plötsligt kom jag och tänka på om någon skulle bli jämförd med en sjöko, går det att hitta något positivt i det? Och när jag väl kommit in på ämnet sjöko funderade jag på vad den manliga motsvarigheten av sjöko heter. Jag menar, vanliga kor är ju tjejer, killarna heter tjurar. Heter det sjötjur då eller? Någon som vet? Intressant vad hjärnan hoppar vidare snabbt mellan olika ämnen, från katter till sjökor. Inte så ofta man reflekterar över det bara.

Inga kommentarer: