fredag 7 december 2012

Skidor

Minus 16 grader stod termometern på  morse. För kallt för att stå med motorsågen och såga ved, det tar vi senare. Men en skidtur kanske..? Inte premiärturen för i år, körde en testrunda på gatan hemma i tisdags, två vändor fram och tillbaka och var helt slut efter det... Idag var det lite mer seriöst, tog mig bort till Hagby motionsslinga där min tappra svägerska hade spårat upp slingan i hård skare, eftersom ingen annan behagar göra det (vad är det för fel på folk?). Har aldrig varit på den motionsslingan förut och hade lite problem att hitta dit. Det vore ju inte fel att skylta lite kanske.
Hur eller hur, av bar det på de gamla långfärdsskidorna (troligtvis alldeles för korta och felvallade), hade fullt sjå att få upp värmen. Fingrarna värkte av köld, trots skinntumvantar med päls i, och första varvet hade jag en tjock täckjacka och termobyxor över träningsoutfiten. Inför andra varvet åkte jackan av.

Kan ju säga att balansen och tekniken var sådär, något ringrostig, har väl inte stått på ett par skidor sedan början av 2000-talet. Och på varje slinga (utom den i Norrliden) finns det alltid en sån där härligt brant backe som man måste gå med skidorna i V-formation för att ta sig upp och som dessutom svänger skarpt när man kommer ner. Jag försökte inte ens svänga i farten. Rätt fram, full fart på vingliga ben, sedan backa tillbaka in på spåret. Jättepraktiskt. Väldigt glad att det bara var jag som var där. Känner mig inte redo att bjuda på mina vurpor än. Men det var kul, nästa gång blir det tre varv.

Inga kommentarer: