tisdag 25 december 2012

Julafton


Som vanligt har vi haft en trevlig julafton. En rivstart med snöslungan i 40 minuter för att få undan 1,5 dm blötsnö och därefter försöka få bort Elsa från TV:n och ner till granen (!!!). Där väntade ett gäng julklappar vars omslagspapper avlägsnades med blixtens hastighet ackompagnerat av det glada, men ganska återhållsamma "Yes!" när innehållet avslöjades.
Elsa klär på Kanin julklappsklänningen.
 

Sedan bar det av till mina föräldrar där storebror och svägerskan skottade parkeringsplatser för glatta livet för att vi skulle kunna parkera. Vi körde två bilar, eftersom J skulle börja jobba kl 18.
Efter en överdådig julfrukost kom tomte-Linus och delade ut mängder med julklappar. Elsa travade sina till ett högt torn som hon nöjt beskådade innan hon kastade sig över dem. En massa fina saker fick hon och när lådan med teatersmink skulle testas fick modern agera försökskanin, eller försöks-tiger, menar jag. Min bror blev en tjusig röd hund. Får återkomma med bilder på detta.
 
När tigern morrar blr man så rädd så man skakar...
 Elsa hade modevisning med sina nya kläder, men slutligen blev hon kvar två dagar i en jump suite som hon fick av storebror & co.

Efter julfirande nr 1 åkte J och Elsa hem till farmor och farfar och jag följde med mor och far till min lilla mormor på Stensbergshemmet.
Mormor fick också paket.
 
Efter det besöket anslöt jag och mina föräldrar också till julfirandet hos Jockes föräldrar där det vankades (alldeles för mycket) god julmat och ännu en tomte med en massa julklappar. Den här gången var det tomte-Simon som kom på besök. (Saknar tyvärr bilder eftersom min mobil är kass på inomhusbilder när folk rör sig lite och kameran låg kvar hemma. Får låna fars kamera sedan och knycka lite bilder.) Ännu ett torn med julklappar till Elsa. Tre Barbie-dockor fick hon bl a, som farfar hade köpt på Tradera. Jag är grymt imponerad.

Efter fyrverkerier, gröt och fika återvände Elsa och jag till Gräsgärde. Vi tog släden hem, för Elsa och jag var nissar och pappa (som var på jobbet) var tomtefar. Vi hittade Rudolf med röda mulen på vägen och han hjälpte till att dra vår släde. Lite senare anslöt även Rudolf med blåa mulen,som är kusin till Rudolf med röda mulen, men sedan stack han iväg och hjälpte tomtefar som hade krockat med rymdskrot. Ibland är det fantastiskt att åka bil med en 4-åring.

När vi kom hem kastade sig Elsa över legot hon hade fått och jag hade fullt sjå att hålla mig vaken. Vid halv-tiotiden somnade min lilla virvelvind och jag ringde till tomtefar och fick beskedet att han kände sig skruttig. Det hade bara flugit på honom helt plötsligt. Så på juldagens morgon kom det hem en ynklig stackare med feber och halsont, som sedan låg utslagen i sängen hela dagen ända tills alldeles nyss, då han orkade ta sig upp och äta lite och titta lite på TV. Måste vara det där rymdskrotet han krockade med...

Inga kommentarer: