lördag 25 december 2010

Julafton 2010

Vilken härlig julafton vi har haft. Det började i och för sig lite sådär med snörstorm hela dagen före och under natten, så det var till att gå upp i ottan och skotta. När jag gick där ute med skoffan och småsvor lite kom grannen Håkansson med stora hjullastaren.
"Om han ändå kunde skotta här också," tänkte jag. "Men han har väl redan fullt upp." Men ibland landar änglarna på jorden. När jag tittar nästa gång är han på väg in på vår uppfart. Guuuuud, så underbart! Jag behövde bara skotta lite där han inte kom åt. Är evigt tacksam. Efter det var jag tvungen att duscha, man blir ju dyngsvett av att skotta. Och till min stora lycka fanns det VARMT vatten, något man inte alltid kan räkna med.

Elsa fick väckas i vanlig ordning, hon har blivit en riktig sjusovare. När jag sa att "Det är julafton idag", spred sig ett sömningt leende över ansiktet, men ögonen var fortfarande stängda. Hon låg kvar och mornade sig medan jag duschade. Efter en stund hörde jag hur hon var uppe och stökade och J kom upp och pratade med henne. Men när jag kom ut ur duschen låg hon i sängen igen. J berättade då att hon hade kommit på att hon hade glömt att morna sig, varpå hon rusade tillbaka till sängen igen.

Sedan öppnades det några julklappar. Elsa fick en gunghäst som hon genast döpte till Lukas och Kanin fick en fluga att ha om halsen och en morot. Elsa satt alldeles andäktig på gunghästen och ville inte riktigt släppa den när vi skulle åka.

Sen bar det iväg i snöyran. Vägarna var farbara, men inte mycket mer. Sen säger ungen att hon mår illa så då får vi stanna i Rinkabyholm. Ut med Elsa, men sen säger hon att hon bara skojar. men jag tyckte att hon såg lite blek ut om nosen, så jag blev ett nervvrak ändå. Inte konstigt om hon blev åksjuk, vägarna var ju jätteskumpiga.

Väl hemma hos mina föräldrar var allt frid och fröjd, brorsan med familj var redan på plats. Alla var glada och goa och nöjda. En tomtenisse som var misstänkt lik kusin L delade ut en massa julklappar. Vid 13.30-tiden åkte vi vidare till J:s föräldar där J:s syster & co också var på plats. Det vankades julbord och sedan kom nästa tomte, som lät misstänkt lik kusin S, och delade ut ännu mer julklappar. Elsa fungerade som tomtens hjälpreda och gav tomten paketen under granen så han kunde dela ut dem. Vid 17.30-tiden var det dags att skjutsa in J till brandstationen, för han skulle jobba.

Kvällen avslutades hos min föräldrar eftersom jag inte ville köra hem ensam i snökaoset. Elsa somnade tillslut med Kanin och nya gosehunden Basilika i armarna. Senare kröp jag ner hos henne och fick väl i alla fall en så där 40 cm att sova på... Känner mig lite stel idag.

Inga kommentarer: