fredag 10 december 2010

I väntan på kräksjukan

Puh, vilka hemska dagar det har varit. Hämtade Elsa från dagis i onsdags och fick redan i grinden veta att maginfluensan härjade på Elsas avdelning, en av dagisbarnen hade kräkts 4 gånger på en timme, stackars liten. Och ytterligare en hade blivit dålig på morgonen innan hon kom till dagis. Så det var ju bara att gå hem och vänta på det värsta. Och jag som skulle ha en megatenta på fredagen.

J och jag var på helspänn resten av dagen och vakade över Elsa hela tiden. Minsta hostning fick oss att rycka till. Natten blev en pärs, Elsa hostade mycket och varken jag eller J kunde sova. Vi valde att hålla henne hemma dagen efter så J fick snällt stanna hemma från jobbet eftersom jag var tvungen att plugga (hur lätt det nu var...). Dagen förflöt utan större problem, men det var något som inte var som det skulle med Elsa, hon var inte riktigt sig själv. Och till slut sa hon faktiskt att hon inte mådde så bra och att det gjorde ont i magen. När vi satt framför TV:n precis innan hon skulle lägga sig tittade hon jättekonstigt på mig och jag frågade om hon behövde kräkas och hon nickade. Baljan fanns nära till hands som tur var för sedan kom en jättekräkning. Sedan säger ungen: "Det var skönt att kräkas. Det är bra nu mamma." Hur många ungar säger det när de har kräkts? Jag minns att jag var hysterisk varje gång jag var dålig när jag var liten.

Hon fick vara uppe en timme till och hon verkade rätt ok. J fick sova inne hos henne, för att jag skulle få någon slags sömn inför tentan. Inte för att jag kunde sova särskilt bra, minsta ljud fick mig att studsa upp ur sängen. Men hon sov hela natten, bortsett från ett napptapp. När jag åkte på morgonen sov både man och barn. Jag gjorde tentan och var helt skakig och hade ont i magen pga oro, stress inför tentan, för lite mat och sömn. Eller var kanske jag också dålig nu? Sedan ringde jag hem till J och fick redan på att läget var bra, inga som helst symptom under morgonen.

Då släppte lite av magvärken och jag åkte och handlade lite innan jag åkte hem. Kom in på Maxi i Karlskrona och det var kanske inte så smart att välja en sån stor affär när man har haft husarrest den senaste tiden. Det var ju jättekul att titta på alla julgrejer och leksaker mm, så det tog ju alldeles för lång tid. Handlade dessutom lite mer än vad jag hade tänkt från början, så varukorgen räckte inte till. När jag kom hem fick jag mysa med en pigg liten tjej som kramades som bara den och då var det svårt att hålla tårarna tillbaka i det usla skicket jag var efter dessa dagar. Det är ett helvete att ha kräkfobi, tror inte att folk som inte har det förstår riktigt hur illa man mår av det. Jag har inte kunnat äta vettigt på två dagar pga av detta och att fokusera på att plugga till en tenta mitt i alltihop fungerade inte heller. Nu håller vi tummarna för att det är över för den här gången. Jag tror att jag klarade tentan i alla fall.

Inga kommentarer: