lördag 2 maj 2009

Trädgårdsbestyr

Sååå mycket att göra i trädgården och såååå lite tid. Fast det är underbart besvär jag har. Massor med växter har inhandlats och måste i jorden. J var lite orolig över att jag ska förta mig med allt trädgårdsarbete, men det är ju nu allt måste göras. Sen kan jag luta mig tillbaka och roa mig med att rensa lite ogräs när andan faller på, hjälpa J att utrota maskrosor ur gräsmattan kanske. Vi har nog mer maskrosor än gräs framför altanen. Lägg till 3 miljarder tusenskönor och mossa också så blir det inte mycket plats över för gräset att växa. Men J har beslutat att han ska utmana inkräktarna, i alla fall i halva trädgården (den andra halvan sköter jag och där blir det inget gräs kvar...) så nu ska det gödslas och fixas en massa.


Idag har vi köpt en pump till brunnen och en trädgårdsslang. Det blir många kannor vatten att släpa på varje dag när det inte har regnat på en evighet, så förhoppningsvis ska den inhandlade pumpen underlätta lite i trädgårdsarbetet. Förra sommaren fick jag dessutom hinka upp vattnet från brunnen tills min far hittade en dränkbar länspump som "ingen använde ändå". Den underlättade rejält för oss, eller kanske mest för mig, eftersom det är jag som är trädgårdsmästaren här hemma (förutom när det gäller gräset då), men jag har ju ändå fått släpa på vattenkannorna. Som tur är (eller?) har jag fått en liten hjälpreda som gärna hjälper till att vattna. Hon vattnar gärna mammas pelargoner som inte vill ha så mycket vatten...


Vi pratade med några grannar igår kväll som berättade att vår trädgård var jättelummig och fin innan de som bodde i huset före oss flyttade in. Vackra, stora, uppstammade syréner bl a. De f d ägarna skövlade nästan rubbet, varför vet bara de. Mannen i huset hade tydligen velat såga ner de två hängbjörkarna som står på framsidan, men då hade frun i huset sagt stopp, som tur var, för de är väldigt fina och de enda som bidrar till någon slags lummighet i vår trädgården.







En av björkarna

Inga kommentarer: