torsdag 27 september 2012

När jag köpte mitt piano för ett år sedan ungefär, hade jag en bild i mitt huvud där hela familjen sitter tillsammans och spelar och sjunger sånger. Bilden stämmer inte riktigt med verkligheten, kan jag meddela. Visserligen händer det att Elsa och jag sitter vid pianot tillsammans, men då ska hon ofta spela SAMTIDIGT som jag vilket får till följd att båda två bli smått irriterade eftersom det är svårt att höra vad man själv spelar nör någon annan plinkar en annan melodi.
Idag hittade Elsa en massa noter med julsånger som finns med på en skiva vi har. Eftersom jag inte kom ihåg alla melodierna och inte är någon fena på att sjunga efter noter, satte jag mig vid pianot för att försöka spela dem. Tänkte även i mitt stilla sinne att nu kanske det kunde bli så där som jag har drömt om, jag spelar och sjunger tillsammans med Elsa. Återigen, dröm och verklighet är två heeeelt skilda saker. För det första så är jag inget pianoproffs med absolut gehör, jag spelar fel stup i kvarten och behöver en massa tid för att öva på nya låtar. För det andra så tröttnar Elsa rätt snabbt och vill raskt gå vidare till nästa låt. Men vi sjöng faktiskt tillsammans en stund. Jag sjöng och spelade en låt medan Elsa sjöng en annan låt som hon "läste" från notbladen. Högre och högre skrålade hon för att överrösta mig.
Ja, ja, man kan inte få allt man drömmer om.

Inga kommentarer: